LESERBREV Jan Erik Kaarø: NTNU-navnet er innarbeidet i mediene
(29.11.05, 13:52) Uten å ta stilling til Lars Johan Materstvedts oppfordring til omkamp om NTNU-navnet, så gir innlegget fra ham og andre i denne debatten anledning til å avlive myten om at mediene ikke vil skrive vårt lange og vanskelige navn. Ti år etter at universitetet ble opprettet bruker norske redaksjoner akronymet NTNU, med unntak av noen få, standhaftige journalister. Debattredaktøren i Aftenposten er tydeligvis en av disse. Dette kan jeg fastslå fordi NTNUs Informasjonsavdeling abonnerer på medieovervåking. Gjennom mange år har vi fra dag til dag fulgt med på hvordan universitetet vårt omtales i mediene.
Aftenposten skriver om NTNU
Hvis vi bruker Aftenposten som eksempel så viser statistikk fra medieovervåkingsbyrået Magenta News at nettutgaven av denne avisa hittil i 2005 har omtalt NTNU i 133 artikler, og "universitetet i Trondheim" (med liten u) 10 ganger. 6 av de sistnevnte er debattinnlegg og kronikker. I ett av disse innleggene brukes for øvrig både gammelt og nytt navn skrevet fullt ut, i all sin velde. Debattredaktør Ulf Andenæs er med andre ord ikke helt konsekvent i sin NTNU-boikott.
Tendensen bekreftes ved søk i det store mediearkivet A-tekst, som alle ansatte og studenter ved NTNU har tilgang til. Mens Magenta registrerer artikler som legges ut på web, fanger A-tekst opp alt innhold i papiravisene. Her er det hittil i år registrert 255 Aftenposten-tekster som omtaler NTNU, mens søk på ”universitetet i Trondheim” gir 35 treff. Av de siste er 20 leserinnlegg, kronikker og lignende, mens de resterende 15 stort sett er fødselsdagsomtaler og nekrologer.
For lite kjent i befolkningen
Totalt har NTNU blitt omtalt i over 7.800 artikler i mediene hittil år (basert på statistikk fra Magenta News), og ligger dermed på andreplass blant de fire opprinnelige universitetene. Likevel viser flere spørreundersøkelser at navnet vårt dessverre fortsatt er alt for dårlig kjent i befolkningen. Faktisk er det bare hver fjerde nordmann som uten hjelp klarer å fortelle at det universitetet som ligger i Trondheim heter NTNU. Dette er en hemsko f.eks i arbeidet med å rekruttere nye studenter.
Vi vet at det tar uhyre lang tid å innføre en ny "merkevare" hos det store flertall i befolkningen. Ekspertene regner faktisk med at slike adopsjonsprosesser normalt tar 10-15 år, uansett om produktet er et nytt bilmerke, en ny type sjokolade eller et nytt universitet.
Avhengig av synlighet
Desto viktigere blir det da at alle ansatte og studenter som blir intervjuet, skriver innlegg eller holder foredrag, forteller og viser tydelig hvor de jobber eller studerer. Uansett hva man måtte mene om sammenslåingen som skjedde for ti år siden, så er det et faktum at universitetet som vi alle i dag er en del av, er avhengig av synlighet i det offentlige rom. Vi er utsatt for økende konkurranse på mange områder, og derfor er det viktig at vi viser hvilket flagg vi nå seiler under.
NTNU får relativt mye omtale i mediene, men Universitetet i Oslo får altså mer. Spesielt kjærkomment ville det vært om NTNU fikk mengdetrening i spaltene og eteren hos de store riksdekkende mediene som NRK, TV2, VG - og Aftenposten. Dette er medier med stort nedslagsfelt som ofte setter agendaen for den politiske diskusjonen i Norge.
Jan Erik Kaarø
NTNUs informasjonsavdeling
Psst..
...vet du at du finner lysarkmaler med NTNUs logo og bilder fra våre campuser åpent tilgjengelig på nett? |