Et varsko for TV-dokumentaren
(16.12.05, 07:45) Filmviter Bjørn Sørensen frykter reality-serier vil ha uheldig påvirkning på TV-dokumentaren. |
FORSKER PÅ FILM: Bjørn Sørensen studerer dokumentartrekk i reality-seriene. |
Reality-serier som handler om dårlige fotballspillere og og romantikk utenfor låvedøra, har vært store TV-suksesser i høst. Reality-konseptet er en relativt ny sjanger, men den har allerede rukket å sette dype spor etter seg i andre medieproduksjoner.
Analyserer Hurtigruta
- TV-journalistikken føler seg truet av reality-konseptet, sier professor Bjørn Sørenssen ved Institutt for kunst- og medievitenskap. For tiden analyserer han norske realityserier som Campingliv og Hurtigruta, hvor han sporer opp dokumentarfilmens kjennetegn og innflytelse på reality-konseptet.
Utfordrer dokumentaren Men påvirkninger går også andre veien, fra såkalt virkelighets-TV til dokumentarprogrammer. Årsaken er reality-programmenes beskjedne produksjonskostnader og gode seertall. Dette kan bli kritiske faktorer for den journalistiske dokumentaren, skal vi tro filmforskeren med spesialfelt innenfor dokumentarsjangeren. Journalistiske idealer som sannhet og relevans kan bli utfordret av den kjappe og redigerte stilen til såkalt virkelighets-TV.
|
MENY FRA McDONALDS:Morgan Spurlock spiste bare McDonalds-mat i en måned og laget film om det. |
- Dokumentaren mer sensasjonell Trusler mot dokumentaren slik vi tradisjonelt kjenner den, kan samles under begrepet infotainment.
- Det kan se ut som at TV-kanalene mener vi som seere ikke kan bli fortalt noe nytt, uten samtidig å bli underholdt. Redselen for ikke å underholde, gjør formen viktigere enn innholdet, sier Sørenssen.
Dokumentaren beveger seg bort fra det som er representativt og relevant, og strekker seg mot det sensasjonelle og irrelevante, ifølge NTNU-professoren.
- ”Super Size Me” er et eksempel på den nye dokumentaren, hvor det er det personfokuserte og sensasjonelle – ”hvor sjuk kan du bli av å spise kun hamburgere?” – som er det interessante.
Mer infotainment Sørenssen mener vi allerede nå ser tegn på sammensmeltingen av de to sjangerne. Forbrukerinspektørene på NRK er et faktaprogram, men viser i følge Sørenssen tendensen til infotainment. Sketsj-lignende innslag brukes for å skape dramatikk eller humor i noe som i utgangspunktet er et rent informasjonsprogram.
En kilevink til dokumentaren Lars Kristiansen er sjef for NRKs Faktaavdeling, som blant annet produserer dokumentarer. Han ser ikke tegn til en sammensmelting av reality-TV og journalistikk på TV.
- Jeg mener reality-TV sin hang til å arrangere virkeligheten har minnet den klassiske dokumentaren på hvor viktig det er å ikke arrangere virkeligheten. Men jeg oppfatter også at reality-TV har gitt den klassiske dokumentaren en liten kilevink, sier Kristiansen.
Mer konflikt i dokumentarer? NRK-sjefen mener såkalt virkelighets-TV har lært programmer som for eksempel Faktor, at det like gjerne finnes en god historie hos Jørgen Hattemaker som hos Kong Salomo.
Kristiansen kan imidlertid tenke seg at deler av dokumentarmiljøene kan komme til å adoptere reality-sjangerens kompetanse på konfliktfylt rollebesetning eller måtene å bruke konflikt på som dramaturgisk motor.
Av Tor Monsen og Tore Hugubakken |