MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Bygda best for barn med lærevansker (19.12.05, 10:53)

Små kommuner er best for skolebarn med store oppfølgingsbehov, viser en ny studie fra NTNU.

SMÅTT ER BEST: De små kommunene har skoler som er best for barn med lærevansker.
Førsteamanuensis Borgunn Ytterhus og professor Jan Tøssebro ved Institutt for sosialt arbeid har gjennomført studien En skole for alle, som viser hvordan opplæringen av barn med store lærevansker er organisert. De finner at det ikke først og fremst er barnas funksjonsnivå og behov som styrer organiseringen i skolen, men økonomi og praktiske forhold.

Små kommuner best
De to forskerne gjennomførte to undersøkelser der 312 foreldre og 306 lærere fra samtlige fylker ble intervjuet. Studien viser at små kommuner er best for barn med oppfølgingsbehov fordi der får barn oftest gå i vanlige klasser, og på den måten får de flere venner og blir oftere med på sosiale aktiviteter.

Bekymret for opplæringen
– Det er bekymringsfullt at det er systematiske forskjeller på opplæringen av barn med store generelle lærevansker eller utviklingshemming, sier Ytterhus til Vårt Land.

- Barn som integreres i klassemiljøet, har større sjanse for å bli trukket med på sosiale aktiviteter, både i og utenfor skolen. De har for eksempel større sjanse for å bli bedt i bursdager, sier Ytterhus. Hun forteller at det sosiale ser ut til å være den viktigste faktoren for at barnet skal trives på skolen, og at det derfor er spesielt viktig at de strukturelle rammene er inkluderende.