Bygda best for barn med lærevansker
(19.12.05, 10:53) Små kommuner er best for skolebarn med store oppfølgingsbehov, viser en ny studie fra NTNU. |
SMÅTT ER BEST: De små kommunene har skoler som er best for barn med lærevansker. |
Førsteamanuensis Borgunn Ytterhus og professor Jan Tøssebro ved Institutt for sosialt arbeid har gjennomført studien En skole for alle, som viser hvordan opplæringen av barn med store lærevansker er organisert. De finner at det ikke først og fremst er barnas funksjonsnivå og behov som styrer organiseringen i skolen, men økonomi og praktiske forhold.
Små kommuner best De to forskerne gjennomførte to undersøkelser der 312 foreldre og 306 lærere fra samtlige fylker ble intervjuet. Studien viser at små kommuner er best for barn med oppfølgingsbehov fordi der får barn oftest gå i vanlige klasser, og på den måten får de flere venner og blir oftere med på sosiale aktiviteter.
Bekymret for opplæringen – Det er bekymringsfullt at det er systematiske forskjeller på opplæringen av barn med store generelle lærevansker eller utviklingshemming, sier Ytterhus til Vårt Land.
- Barn som integreres i klassemiljøet, har større sjanse for å bli trukket med på sosiale aktiviteter, både i og utenfor skolen. De har for eksempel større sjanse for å bli bedt i bursdager, sier Ytterhus. Hun forteller at det sosiale ser ut til å være den viktigste faktoren for at barnet skal trives på skolen, og at det derfor er spesielt viktig at de strukturelle rammene er inkluderende. |