MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Unge menn på bygda grisekjører mest (19.12.05, 14:53)

Unge menn på landsbygda liker å leve farlig. Det gir seg utslag i flere alvorlige trafikkulykker, viser en ny NTNU-studie.

HØYRISIKO: Unge mannlige bilkjørere som bor utenfor byene representerer en risikokultur.
Illustrasjonsfoto: NTNU Info/Rune Petter Ness
– Vi snakker om en høyrisikokultur blant unge menn i utkantstrøk, sier førsteamanuensis Stig Jørgensen og stipendiat Sveinung Ø. Eiksund til forskning.no.

Undersøkt holdninger
Forskerne ved Geografisk institutt ved NTNU står bak studien «Transport, risikoatferd og geografi». Her har de undersøkt ulykkestall, samt holdinger til trafikk og bilbruk blant 800 personer mellom 19 og 24 år i Midt-Norge. Forskerne tror tallene fra Midt-Norge er representative for andre landsdeler.

Dropper bilbeltet
Forskerne har tatt for seg ulike kommunetyper, slik som by, bynært og utkant. Konklusjonene er klare: Det er forskjeller mellom ungdommer på bygda og i byene når det gjelder holdninger til trafikksikkerhet. Forskerne finner den høyeste toleransen for trafikkfarlig atferd blant bygdeungdommen. De rapporterer selv lav terskel for å bryte fartsgrensen og droppe bilbeltet. Det er imidlertid store forskjeller på kjønn: Unge menn i byene er mindre risikovillige i trafikken enn sine jevnaldrende på bygda, men likevel mer enn kvinnene som bor utenfor byene.

Les hele saken i forskning.no