MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

KURSDAGENE:
Vurderer 110 km/t i Norge (3.1.06, 15:42)

Aldri har det vært så trafikksikkert å kjøre på norske veier. Neste år kan det bli lov å kjøre i 110 km/t.

SAMFERDSELSDIALOG: Trafikkdirektør Finn Harald Amundsen forteller at kampanjer hjelper på trafikksikkerhet.
Statens vegvesen vil i løpet av januar legge fram sin innstilling om fartsgrensen i Norge bør øke til 110 kilometer i timen. I fjor ble fartsgrensen i Norge hevet fra 90 til 100 kilometer i timen på flere strekninger.

Vurderer økt fart
- Dette vil være vurdert i løpet av januar, bekreftet fungerende trafikkdirektør Finn Harald Amundsen i Vegdirektoratet under de årlige kursdagene ved NTNU. Her er samferdsel et sentralt tema. Fagfolk fra NTNU og Sintef og representanter fra private og offentlige instanser deltok under konferansen som i år handlet om risiko og styring.

Økte fartsgrenser i Danmark
Danmark innførte for halvannet år siden 130 km/t som maksgrense. Sivilingeniør Lars Klit Reiff hadde tatt turen fra København for å fortelle at det det danske Vegdirektoratet så langt ikke hadde negative erfaringer med fartsøkningen. Tvert imot tyder mye på at en nå i større grad enn tidligere respekter 110 som fartsgrense. Gjennomsnittsfarten på den del av veinettet hvor fartsgrensen ble hevet til 130, har overraskende nok ikke steget som følge av de nye fartsgrensene, ifølge tall som Reiff la frem under konferansen.

- Det er tendenser til at en setter opp fartsgrenser i Europa, og det samme vurderes jo også her. Et problem kan bli at vi får for store forskjeller mellom tunge kjøretøy som fortsatt bare får kjøre i 80, og de mindre som eventuelt kan kjøre i 110, påpekte Amundsen overfor Universitetsavisa.

Færre dør i trafikken
223 personer mistet livet i trafikken i 2005. Dette er det laveste tallet siden 1955. Ifølge trafikkdirektøren er det en rekke tiltak de siste årene som har ført til lavere tall for antall skadde og drepte i trafikken:

  • Rundkjøringer
  • Utbedret sideterreng inkludert rekkverk
  • Bilbeltebruk
  • Nye sikrere kjøretøyer
  • Fotobokser
  • Fartsdemping i boligstrøk

    Tekst og foto: Tore Hugubakken

    Kursdagene ved NTNU pågår denne uka. De fleste foredragsholdere kommer fra næringsliv og offentlige etater, og dette er derfor en fin mulighet til å få et innblikk i hva som rører seg innen ulike disipliner. Studenter og ansatte ved NTNU kan delta gratis.

    Programmet for Kursdagene.
  •