LESERBREV Torstein Vik: Reklame for NTNU?
(8.2.06, 21:33) Årets reklamefilm for NTNU er igjen en deprimerende affære. Plutselig bombarderes vi av en scene av en mishandlet liten jente på en intensivavdeling, med skrekkfilmens farger og lyd. En dyp stemme roper (med ekko): ?Hun kan bare reddes av en student ved NTNU!? Artig? Informativt? Positivt? Nei!
Husker kinogjengeren at han har sett en reklame for NTNU? Ja. Ville jeg begynne å studere ved NTNU etter å ha sett denne filmen? Nei. Akkurat som en ledsagende reklame for HiFi klubben vaksinerer meg mot å handle der, ville jeg med sikkerhet foretrukket å studere i Oslo, eller Bergen, ja, til og med ved BI! Det som etterpå kommer i reklamefilmen husker jeg ikke, men jeg assosierer mishandlet jente med NTNU.
NTNU er et tverrfaglig breddeuniversitet med masse talent, og eksepsjonelt gode, kreative studenter (og en og annen lærer). Vi har landets beste jazzstudenter, vi har musikk- og dramastudenter som lager og fremfører opera, og som er/blir blant de beste i landet. Vi har teknologistudenter som lager 3-D visualiseringer av havbunnen og oljereservoar, og vi har studentgrupper som lager virtuell 3-D film av Jotunheimen. Eksemplene er mange flere!
Vi har mediestudenter og dramastudenter som lager film, og som studerer kommunikasjon! Vi har psykologi og lærerstudenter. Hvorfor kan vi ikke lage våre egne reklamefilmer? Alternativt må vi i hvert fall kunne gi de som skal produsere filmene noe bedre å arbeide med. Vi har eksperter i team. Hvorfor ikke sette en EiT-landsby i sving med å lage reklamefilm for NTNU?
Som ansatt ved NTNU ble jeg misstemt av årets reklamefilm. Reklamebyrået kan ikke ha tatt inn over seg hvor morsomt det er å studere ved NTNU, hvilke utfordringer man får når man studerer hos oss, eller hva som er våre særlige fortrinn.
Hva er det kunnskapsbaserte grunnlaget for å lage reklamefilmer av denne typen annet enn at den "sitter" i minnet? Er det gymnasiaster som "tenner" på denne typen reklame vi ønsker å rekruttere til NTNU? I så fall: Takke meg til en nedgang i søkertallene!
Den som vil se god reklame for NTNU kan klikke seg inn på NRKs hjemmesider på nett-TV og velge barne- og ungdomsprogrammet Newton for søndag 5. februar, og se hvordan engasjerte, kreative studenter på industriell design ved NTNU kreerer nye akebrett for barn! Det er flott reklame!
Torstein Vik
Professor i barnesykdommer,
Det medisinske fakultet, NTNU. |