NÆRINGSLIVSDAGENE: Alle elsker Mari
(10.2.06, 11:18) Næringslivet beiler uhemmet til NTNU-studenter om dagen. Men de fleste datajentene har fått sjans lenge før studieslutt. - Det som er så fint med IKT-bransjen, er at du skal ikke stikke nesa så mye frem før du havner på de underligste steder, forteller Jeanine Lilleng ivrig. Hun er stipendiat ved Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap (IDI), og én av 16 mentorer i karrierenettverket til Jenter og Data.
- Vi er avhengige av å ha dyktige folk i alle ledd, og vi har altfor få jenter, er det klare budskapet fra mentorene, som er på utkikk etter potensielle fremtidige medarbeidere i det fulle auditoriet.
|
ATTRAKTIVE STUDENTER: Næringslivsdagene samlet 70 bedrifter under Elektrobyggets tak tidligere i uka, og ikke alle som ønsket det fikk plass i arrangementet denne gang. Rekrutteringsfolkene hos storbedriftene er skrubbsultne på studenter med kompetansen som de rosakledde i Jenter og Data besitter. Studentassistentene Mari Heibø (t.v.) og Kjersti Loe har allerede planene klare for livet etter NTNU. |
Ny gullalder i IKT-bransjen
Årets Næringslivsdager på Gløshaugen vitner om at det er gode tider for en oljesmurt økonomi som Norges. Pågangen fra hjernekraftsøkende bedrifter var i år så stor at mange bedrifter rett og slett måtte avvises.
Det sorte gullet på havbunnen har bidratt til å løfte IKT-næringen til Norges nest største næring, og nå er bransjen skrubbsulten på flinke piker. Men etterspørselen er større enn tilbudet, kan man si:
- Det er først nå vi begynner å nærme oss studenttallene fra slutten av 90-tallet. I årene etter at IT-boblen sprakk forrige gang, var det nok mange som ikke tok sjansen på studier innenfor IKT, sier stud.ass. Mari Heibø, og forklarer hvordan prosjektet Jenter og Data bidrar til å snu trenden:
- Problemene begynner i andreklassen på videregående. Det er uhyre viktig at ikke jenter velger bort matematikken, så vi i prosjektgruppen for Jenter og Data har vært i kontakt med alle skoler over hele landet, med informasjon om hvorfor det er veldig smart for jenter å velge data.
Vi har dessuten sendt ut brosjyrer og postkort til samtlige jenter i landet som går i tredje klasse, så vi håper på flere søkere hit til høsten, forteller Mari.
|
PHOTOSHOP OG SJOKKIS: Kursing, nettverkslunsjer og bedriftsbesøk er blant de faglige og sosiale ekstratiltakene som gjør datajentene til en sammensveiset gjeng. |
Mentor, Stratos og Photoshop
Og høstens nye studenter kan se frem til å bli hurtig sluset inn i karrierenettverket til prosjektleder Sølvi Silset ved IDI. De driftige datajentene har fått i stand en mentorordning hvor kvinner i det private næringslivet fungerer som både veiledere og døråpnere for jenter som studerer datateknikk, kommunikasjonsteknologi og informatikk.
Med 16 mentorer fra bedrifter som Accenture, Q-Free og Telenor, betyr det at hver mentor er kontaktpunkt for tre jenter hver. Sommerjobben, eller rett og slett drømmejobben, er lettere å få tak i når man har etablert et nettverk som dette, mener sisteårsstudenten Mari Heibø, som allerede har staket ut fremtidskursen. Konsulentfirmaet Accenture har for lengst sikret seg Maris tjenester fra den sommerdagen hun spaserer ut av forelesningssalen på NTNU for siste gang.
Nettverksbygging er forresten mer enn bare karriereplanlegging og blikket stivt festet mot målet i enden av utdanningstunnelen. At det går an å kose seg på veien, har i hvert fall datajentene skjønt. Den mangfoldige aktivitetsplanen til jentegjengen spenner fra Photoshopkurs til besøk hos smaksprøvevennlige bedrifter som Nidar, E.C.Dahls og Diplom-Is.
Av Kenneth Stoltz
Link til Jenter og Data Les også: IT-jenter vasser i jobbtilbud
|