MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

LESERBREV

Svein J. Knapskog: Vil ett læringssenter kunne bidra til en mer effektiv studiesituasjon? (27.2.06, 10:40)

Uavhengig av diskusjonen vedrørende samlokalisering, bør det (også ved NTNU) fortløpende vurderes hvorvidt det er hensiktsmessig å organisere bibliotekstjenestene i store sentrale enheter som fordrer/forventer at studenter skal forflytte seg fysisk dit for å studere effektivt.

Vi står foran en revolusjonerende utvikling i stikk motsatt retning - studenter er på nett overalt og informasjonen de ønsker å benytte seg av finnes på nettet. Studentene trenger veiledning i informasjonsinnhenting og kvalitetsvurdering av informasjon, og her har personale med bibliotekskompetanse en klar rolle å spille.

Det største problemet er å gjøre dette personalet tilgjengelig for studentene på en best mulig måte, og det oppnår en neppe i et læringssenter der 10.000 (før samlokalisering) eller 20.000 (etter samlokalisering) står i kø for å få en arbeidsplass eller kontakt med personalet i læringssenteret.

Tvert i mot, i vårt klima er det avgjørende at hvert bygningskompleks med noe størrelse på campus(ene) har et bibliotek/læringssenter sentralt plassert i bygningen, i tillegg til fleksible arbeidsplasser for både individuelt og gruppebasert arbeid. Først da vil studentene oppleve at det integrerte og distribuerte biblioteket og de bibliotekansattes spisskompetanse blir en naturlig del av deres studiehverdag.

Svein Johan Knapskog
Professor, Institutt for telematikk og forsker ved Q2S

 
 
    
 SEND INN LESERBREV TIL
 REDAKSJONEN >>>
 
 FLERE LESERBREV:
Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk (19.1 2010)
 
Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken (15.1 2010)
 
Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut? (13.1 2010)
 
Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK (30.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis (21.12 2009)
 
Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU” (15.12 2009)
 
Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva? (10.12 2009)
 
Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker (10.12 2009)
  Allan Krill: For mappa mi (14.12 2009)
 
Per Carlsen: Læresteder i klemme (7.12 2009)
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme (9.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Saltkraftverk (30.11 2009)
 
Arkiv