LESERBREV Svein J. Knapskog: Vil ett læringssenter kunne bidra til en mer effektiv studiesituasjon?
(27.2.06, 10:40) Uavhengig av diskusjonen vedrørende samlokalisering, bør det (også ved NTNU) fortløpende vurderes hvorvidt det er hensiktsmessig å organisere bibliotekstjenestene i store sentrale enheter som fordrer/forventer at studenter skal forflytte seg fysisk dit for å studere effektivt. Vi står foran en revolusjonerende utvikling i stikk motsatt retning - studenter er på nett overalt og informasjonen de ønsker å benytte seg av finnes på nettet. Studentene trenger veiledning i informasjonsinnhenting og kvalitetsvurdering av informasjon, og her har personale med bibliotekskompetanse en klar rolle å spille.
Det største problemet er å gjøre dette personalet tilgjengelig for studentene på en best mulig måte, og det oppnår en neppe i et læringssenter der 10.000 (før samlokalisering) eller 20.000 (etter samlokalisering) står i kø for å få en arbeidsplass eller kontakt med personalet i læringssenteret.
Tvert i mot, i vårt klima er det avgjørende at hvert bygningskompleks med noe størrelse på campus(ene) har et bibliotek/læringssenter sentralt plassert i bygningen, i tillegg til fleksible arbeidsplasser for både individuelt og gruppebasert arbeid. Først da vil studentene oppleve at det integrerte og distribuerte biblioteket og de bibliotekansattes spisskompetanse blir en naturlig del av deres studiehverdag.
Svein Johan Knapskog
Professor, Institutt for telematikk og forsker ved Q2S |