LESERBREV Allan Krill: Ulike kriterier for rangeringer
(1.3.06, 11:21)
NTNU skulle gjerne oppnå bedre plassering på akademiske rangeringslister, og da er det lurt å gjøre seg kjent med rangeringskriteriene. Hvordan blir universiteter egentlig rangert? Her er reglene for tre rangeringslister. Det er tydelig at rangeringsgrunnlagene er nokså forskjellige. Tiltak som vil forbedre plassering på én liste vil kunne forverre plassering på en annen. Kriteriene må også tas med litt forbehold. Det hevdes at noen rangeringsfirmaer forandrer kriteriene litt fra år til år, for at plasseringene stokkes litt om. Dermed økes interessen og salg av rangeringslistene.
Den mest kjente kinesiske rangeringen (Shanghai) av verdens universiteter har seks kriterier, som vektlegges som følger: antall Nobelpriser eller Fieldsmedalje (30%); antall artikler publisert i de to prestisjetidsskriftene Nature og Science (20%); antall forskere som ofte er sitert i disse og noen andre prestisjetidsskrifter (20%); antall siteringer i Science Citation Index og lignende (20%); justering etter institusjonsstørrelse, dvs. resultatene delt med antall forskere (10%).
Den mest kjent rangeringen av amerikanske læresteder (US News) har seks kriterier: peer-vurdering, dvs. hva rektorer og dekaner mener om konkurrentinstitusjoner (25%); undervisningsressurser brukt per student, inklusiv mange faktorer, bl.a. lærernes lønnsnivå, laboratorieundervisning, små klassestørrelser, lærer/student ratio (30%); studentprogresjon, dvs. andel studenter som fortsetter i studiet etter første studieår (20%); studieplasskonkurranse, dvs. høye opptakskrav og antall søkere per studieplass (15%); andel studenter som fullfører studiet (5%); andel ferdigutdannet alumni som støtter skolen ved å gi pengegaver (5%).
Den mest kjent britiske rangeringen (Times Higher Education Supplement) av verdens universiteter har fem kriterier: peer-vurdering, dvs. hva forespurte professorer (ikke rektorer og dekaner) mener om konkurrentinstitusjoner (50%); antall siterte publikasjoner per ansatte (20%); lærer/student ratio (20%); andel internasjonale ansatte (5%); andel internasjonale studenter (5%). Jeg fikk disse Times-data fra University of Illinois, og regner med at de stemmer. For å få data direkte fra Times må man betale £54.
Allan Krill |