MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

LESERBREV

Allan Krill: Ulike kriterier for rangeringer (1.3.06, 11:21)

NTNU skulle gjerne oppnå bedre plassering på akademiske rangeringslister, og da er det lurt å gjøre seg kjent med rangeringskriteriene. Hvordan blir universiteter egentlig rangert? Her er reglene for tre rangeringslister. Det er tydelig at rangeringsgrunnlagene er nokså forskjellige. Tiltak som vil forbedre plassering på én liste vil kunne forverre plassering på en annen. Kriteriene må også tas med litt forbehold. Det hevdes at noen rangeringsfirmaer forandrer kriteriene litt fra år til år, for at plasseringene stokkes litt om. Dermed økes interessen og salg av rangeringslistene.

Den mest kjente kinesiske rangeringen (Shanghai) av verdens universiteter har seks kriterier, som vektlegges som følger: antall Nobelpriser eller Fieldsmedalje (30%); antall artikler publisert i de to prestisjetidsskriftene Nature og Science (20%); antall forskere som ofte er sitert i disse og noen andre prestisjetidsskrifter (20%); antall siteringer i Science Citation Index og lignende (20%); justering etter institusjonsstørrelse, dvs. resultatene delt med antall forskere (10%).

Den mest kjent rangeringen av amerikanske læresteder (US News) har seks kriterier: peer-vurdering, dvs. hva rektorer og dekaner mener om konkurrentinstitusjoner (25%); undervisningsressurser brukt per student, inklusiv mange faktorer, bl.a. lærernes lønnsnivå, laboratorieundervisning, små klassestørrelser, lærer/student ratio (30%); studentprogresjon, dvs. andel studenter som fortsetter i studiet etter første studieår (20%); studieplasskonkurranse, dvs. høye opptakskrav og antall søkere per studieplass (15%); andel studenter som fullfører studiet (5%); andel ferdigutdannet alumni som støtter skolen ved å gi pengegaver (5%).

Den mest kjent britiske rangeringen (Times Higher Education Supplement) av verdens universiteter har fem kriterier: peer-vurdering, dvs. hva forespurte professorer (ikke rektorer og dekaner) mener om konkurrentinstitusjoner (50%); antall siterte publikasjoner per ansatte (20%); lærer/student ratio (20%); andel internasjonale ansatte (5%); andel internasjonale studenter (5%). Jeg fikk disse Times-data fra University of Illinois, og regner med at de stemmer. For å få data direkte fra Times må man betale £54.

Allan Krill

 
 
    
 SEND INN LESERBREV TIL
 REDAKSJONEN >>>
 
 FLERE LESERBREV:
Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk (19.1 2010)
 
Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken (15.1 2010)
 
Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut? (13.1 2010)
 
Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK (30.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis (21.12 2009)
 
Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU” (15.12 2009)
 
Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva? (10.12 2009)
 
Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker (10.12 2009)
  Allan Krill: For mappa mi (14.12 2009)
 
Per Carlsen: Læresteder i klemme (7.12 2009)
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme (9.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Saltkraftverk (30.11 2009)
 
Arkiv