MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

LESERBREV

Ingeborg T. Sølvberg: Læringssenter tilslører diskusjonen (7.3.06, 09:48)

Ideen om fysisk samlokalisering mellom arbeidsplass og dokumentsamling er foreldet.

I samlokaliseringsdebatten har Læringssenteret fått en sentral rolle og presenteres med fokus på 25.000 kvm bygninger. Studenter skal få arbeidsplasser i biblioteket sammen med bibliotekets samlinger av faglitteratur. Ideen om læringssenter tilslører diskusjonen, fordi læringssenteret er basert på den foreldede ideen om at arbeidsplass og digitale læringsressurser må fysisk samlokaliseres.

Det tradisjonelle biblioteket samlokaliserer litteratursamlingen og litteraturbrukeren. Dette var en dyd av nødvendighet i den tid faglitteraturen var lagret på papir. Men det var før. All ny faglitteratur er digitalisert og tilgjengelig fra datamaskiner, når som helst og hvor som helst. Eldre papirbasert litteratur og audio-video-basert materiale blir digitalisert. Googles digitaliseringsprosjekt er godt kjent, og innen EU lanseres store prosjekter for digitalisering.

Dagens digitale bibliotek er ikke knyttet til bygninger. De inneholder kvalitetssikret, bestandig informasjon som er søkbare over datanett. Primærdokumentene (artikler, bøker, tidsskrift osv.) er fysisk lagret i databaser som kan befinne seg hvor som helst i verden.

Stig Berge gir i sitt tidligere innlegg en glimrende beskrivelse av forholdene, som jeg slutter meg fullt ut til. Temaene arbeidsplasser og digitale læringsressurser bør diskuteres uavhengig av hverandre.

Dersom læringssenteret først og fremst har å gjøre med fysiske læringsressurser, som laboratorier, auditorier, seminarrom, grupperom og lignende, så er hele NTNU et stort læringssenter. Da må diskusjonen konsentreres om hvordan studentene skal forflytte seg mellom sine ulike aktiviteter, og hvor mye tid de skal kaste bort i transport. I en slik diskusjon er det mange komponenter, men et fysisk, sentralt bibliotek er ikke blant disse.

Et viktigere moment er om studentkonsentrasjon i et læringssenter styrker eller svekker kontakten mellom studentene og forskningsmiljøene.

Ingeborg Torvik Sølvberg
Professor
Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap

 
 
    
 SEND INN LESERBREV TIL
 REDAKSJONEN >>>
 
 FLERE LESERBREV:
Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk (19.1 2010)
 
Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken (15.1 2010)
 
Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut? (13.1 2010)
 
Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK (30.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis (21.12 2009)
 
Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU” (15.12 2009)
 
Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva? (10.12 2009)
 
Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker (10.12 2009)
  Allan Krill: For mappa mi (14.12 2009)
 
Per Carlsen: Læresteder i klemme (7.12 2009)
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme (9.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Saltkraftverk (30.11 2009)
 
Arkiv