LESERBREV Ingeborg T. Sølvberg: Læringssenter tilslører diskusjonen
(7.3.06, 09:48) Ideen om fysisk samlokalisering mellom arbeidsplass og dokumentsamling er foreldet. I samlokaliseringsdebatten har Læringssenteret fått en sentral rolle og presenteres med fokus på 25.000 kvm bygninger. Studenter skal få arbeidsplasser i biblioteket sammen med bibliotekets samlinger av faglitteratur. Ideen om læringssenter tilslører diskusjonen, fordi læringssenteret er basert på den foreldede ideen om at arbeidsplass og digitale læringsressurser må fysisk samlokaliseres.
Det tradisjonelle biblioteket samlokaliserer litteratursamlingen og litteraturbrukeren. Dette var en dyd av nødvendighet i den tid faglitteraturen var lagret på papir. Men det var før. All ny faglitteratur er digitalisert og tilgjengelig fra datamaskiner, når som helst og hvor som helst. Eldre papirbasert litteratur og audio-video-basert materiale blir digitalisert. Googles digitaliseringsprosjekt er godt kjent, og innen EU lanseres store prosjekter for digitalisering.
Dagens digitale bibliotek er ikke knyttet til bygninger. De inneholder kvalitetssikret, bestandig informasjon som er søkbare over datanett. Primærdokumentene (artikler, bøker, tidsskrift osv.) er fysisk lagret i databaser som kan befinne seg hvor som helst i verden.
Stig Berge gir i sitt tidligere innlegg en glimrende beskrivelse av forholdene, som jeg slutter meg fullt ut til. Temaene arbeidsplasser og digitale læringsressurser bør diskuteres uavhengig av hverandre.
Dersom læringssenteret først og fremst har å gjøre med fysiske læringsressurser, som laboratorier, auditorier, seminarrom, grupperom og lignende, så er hele NTNU et stort læringssenter. Da må diskusjonen konsentreres om hvordan studentene skal forflytte seg mellom sine ulike aktiviteter, og hvor mye tid de skal kaste bort i transport. I en slik diskusjon er det mange komponenter, men et fysisk, sentralt bibliotek er ikke blant disse.
Et viktigere moment er om studentkonsentrasjon i et læringssenter styrker eller svekker kontakten mellom studentene og forskningsmiljøene.
Ingeborg Torvik Sølvberg
Professor
Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap |