LESERBREV Reidar Conradi: Læringssenter - foreldet i nettets tidsalder
(14.3.06, 13:10) Det har vært litt diskusjon om det foreslåtte læringssenteret
I forbindelse med mulig samlokalisering av NTNU. Min første reaksjon var at dette var en snedig måte å "bruke" en mulig
framtidig bevilgning til Universitetsbibliotek på Dragvoll. Men
uavhengig av mulig budsjett-taktikkeri, virker dette som en merkelig
løsning. På de stedene der "læringssenter" påstås å virke (Sheffield,
muligens BI og HiO i Oslo) ligger alle studentarealene innenfor samme
bygningskropp. Dette er ikke tilfelle ved NTNU. Enhver med erfaring i
trøndersk klima vet at gange utendørs ikke alltid er å anbefale.
Min hovedinnvending er at dette må være gårsdagens løsninger. Ja, i
Internettets tidsalder og med installert høyhastighetsnett over hele
campus og deler av byen, virker dette som en helt utrolig ide. Det er
mye enklere og billigere å transportere informasjon enn mennnesker.
Verdens boklige lærdom fordobles hvert 10. år. Dette betyr at halvparten av kunnskapsmengden (fra etter 1995) allerede ligger på nettet. Ja, det tar meg kortere tid
å finne min kollegas telefonnummer ved søk blant Googles 10 milliarder
web-dokumenter, enn ved søk i den lokale telefonkatalogen. Ambisiøse
innskanningsprosjekter - som det til Google selv, Gutenberg i Europa
og Runeberg i Skandinavia - vil gjøre over 90 prosent av den resterende
boklige informasjonen (dvs. fra før 1995) lett tilgjengelig.
Rask og billig nett-teknologi har endret arbeidsmønstre. De siste 10
år har jeg ikke vært innom mitt lokale fakultetsbibliotek. Og
studentene sitter overalt og arbeider - og i synkende grad i
universitetets auditorier, grupperom og datalab'er. Nettet muligjør
desentralisert samarbeid 24 timer i døgnet.
Jeg ser derfor ikke poenget med et sentralisert læringssenter, ei heller
fysisk samlokalisering av NTNU. Bruk pengene til NTNUs hovedområder:
undervisning, forskning og formidling - ikke til nye bygninger og
indirekte til lokale bygg- og anleggsfirmaer. Nettet er allerede tilgjengelig: bruk det.
Reidar Conradi, Institutt for datateknikk og informasjonsteknologi |