LESERBREV Thang Manh Tran: Læringssenteret mer enn et avansert bibliotek?
(20.3.06, 09:45) I debatten rundt læringssenteret er det flere røster som
betviler læringssenterets funksjon, rolle og dertil nytteverdi. Disse
meningene støtter jeg forutsatt at læringssenteret er et "avansert"
bibliotek. Men bare i ordet læringssenter ligger det mer enn et bibliotek.
Bibliotek har sterke forbindelser til kunnskapssynet som fokuserer på det
skrevne ord. Kunnskapssynet må utvides for at læringssenteret skal ha en
nytteverdi.
Dagens kunnskapssyn kan forstås som enten at:
(i) at det vises til eller formidles resultater av forskning, eller (ii) at
virksomheten selv i sin utforming og gjennomføring bygger på forskning. Ut
fra det tradisjonelle (positivistiske) kunnskapssynet innen akademia handler
det i begge tilfelle om teoretisk forståelse eller empiri (systematiserte
erfaringer) uttrykt i verbalspråklige termer som et sett av påstander
altså påstandskunnskap. Dokumentasjonen er skriftlig i form av rapporter,
publikasjoner o.l. som gir innsyn ved at det kan deles av flere og sikrer
legitimiteten ut fra vanlige akademiske kriterier.
For læringssenteret, vil det handle både om (i) og (ii), men med
tyngdepunkt på (ii), i kombinasjon med et handlingsorientert kunnskapssyn.
Handlingsorientert fordi kunnskapen som formidles, omdannes og forvaltes
foregår mindre og mindre i auditorium, og i større grad gjennom prosjekter.
(Aril Gulbrandsen, notat 13 mars 2006)
Det å tilrettelegge for at "morgendagens studenter vil sannsynligvis stille
større krav til fysisk tilrettelegging og et vitalt studiemiljø"
(Hestnesutvalget I 2004) krever at læringssenteret er noe mer enn et avansert bibiliotek.
Dette vil kreve at det foreligger grupperom med dertil digitale hjelpemidler
for å bistå studentene i deres læring. Selv om Conradi og Knapskog påpeker at mennesket mer og mer jobber gjennom datamaskinen, vil det alltid være behov for å samles fysisk med dertil tilhørende kunnskapsdeling som er innsikts- og erfaringsbasert. Denne debatten foregår gjennom et
diskusjonsforum, og den observante leser vil se både fordeler og ulemper i
det.
Enhver læringskontekst krever sitt læringsmedium. Ethvert fagemne krever sin tilrettelegging.
Dette vil kreve intellektuell kapital i form av prosessledelse, hvordan få
monofaglige og flerfaglige mennesker til å jobbe sammen og skape gode
læringssituasjoner for deling av skreven-, innsiktsbasert- og
erfaringsbasert kunnskap. Dette vil kreve intellektuell kapital i form av
bibliotekets ressurser ift informasjonssøk og kritisk håndtering av
kunnskapen som foreligger.
Den brytningstiden vi er inne i, utfordrer det tradisjonelle bildet. Det
henger sammen med både kunnskapssyn, menneskesyn og teknologi. Resultatet av denne brytningen må læringssenteret ivareta.
Thang Manh Tran
prosessleder, Oasen Kreativ Lab |