Toppscore i historie og fysikk
(21.3.06, 14:47) Studmag offentliggjør i dag en ny måling av studentenes trivsel ved norske studiesteder. Der kommer NTNU særlig godt ut på fysikk og historie. Undersøkelsen er gjennomført av TNS Gallup i samarbeid med NIFU STEP på oppdrag for norske aviser. Alle landets universiteter og de fleste høyskolene er med. Studentene svarer på spørsmål om alt fra faglige og pedagogiske kvaliteter til arkitektur og frekventering av byens utesteder.
|
STUDMAG er i dag bilag til flere av de store regionavisene. |
Liker Realfagbygget
I de mange tabellene går det fram at fysikkstudentene ved NTNU er godt fornøyd med det meste, og til dels mye mer tilfredse enn kollegene i Oslo og Bergen. De er spesielt godt fornøyd med forelesningslokaler, lesesaltilbud, faglig og sosialt miljø. Derimot er de litt mer kritiske til den faglige kvaliteten på forelesninger og lærernes evne til å skape faglig engasjement.
Strever mest
I motsatt ende finner vi NTNU-studenter i samfunnsøkonomi, som er minst fornøyd med lesesalplassene, men relativt godt fornøyd med det faglige tilbudet. For øvrig er masterstudentene på samfunnsøkonomi blant dem som sier seg minst fornøyd med valg av lærested. På den misfornøyde siden av skalaen finner vi også asiatiske/afrikanske studier, pedagogikk og fransk.
Jobber mest
Fysikkstudentene ved NTNU er også blant dem som oppgir at de bruker flest timer i uka på studiet. Her ligger også arkitektstudenter og sivilingeniørstudenter i petroleumsteknikk og geofysikk i første rekke. Blant dem som bruker minst tid på studier finner vi studentene på Idrettsvitenskap.
Arkitekt på topp
På en rangering av anbefalte læresteder framheves sivilarkitekt ved NTNU, som får karakteren 5,63 på en skala fra en til seks. På toppen rangerer sykepleierstudiet ved Diakonisse Bergen og befalsutdanningen ved MiRena med henholdsvis karakteren 5,81 og 5,77.
God undervisning
Vi merker oss at historiestudentene sier seg særlig godt fornøyd med den pedagogiske kvaliteten på forelesningene. Dette er neppe én persons verk, men vi minner likevel om at professor Steinar Supphellen ved Institutt for historie fikk Sintefprisen for fremragende pedagogisk virke i 2004. I begrunnelsen heter det at prisvinneren har gått i bresjen for nye og inkluderende undervisningsformer.
Historiestudentene scorer også høyt i vurdering av bibliotekstilbud og bosituasjon, men er minst fornøyd med lesesaltilbudet.
Av Synnøve Ressem Les mer om undersøkelsen
|