LESERBREV Trond Andresen: Nytt, aktuelt og svært samfunnsnyttig tverrfaglig emne
(26.3.06, 13:54)
Med bakgrunn i samlokaliseringsdebatten, tillater jeg meg å foreslå et nytt emne (se nedenfor). Fagbeskrivelsen følger malen for emnene i studiehåndbok for sivilingeniørstudiet. Jeg har lagt emnet til Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse, men som det framgår av emnebeskrivelsen er det svært så tverrfaglig. Sånn sett burde det bli mottatt med åpne armer av NTNUs ledelse.
De som tror dette bare er ironi, tar feil. Jeg mener oppriktig at NTNU burde gi et emne som ligner på dette. Det samfunnsmessige besparelses-potensialet som ligger i at kommende sivilingeniører og arkitekter har ervervet den kunnskap som dette kurset gir, er svært stor -- minst like stor som den kompetanse de i dagens pensum tilføres når det gjelder ledelse, prosjektkalkyler og annet.
TIØ 4854 STORM GALSK I ST PROSJ
Stormannsgalskap i store prosjekter
Megalomania in large projects
Faglærer: NN - fra flere fagområder (psykologi, kybernetikk, økonomi, medier, næringsliv)
Uketimer: Høst: 2F+3Ø+7S = 7.50 SP
Tid: Tid og sted for undervisning kunngjøres på nett.
Karakter: Bokstavkarakterer Obl. aktiviteter: Ingen
Læringsmål: Gi studenten innsikt i psykologiske forhold som virker blant beslutningstagere under utvikling av store prosjekter, og i metoder til å motvirke at slikt ikke fører til skadelige utfall.
Anbefalte forkunnskaper: TIØ4255 Teknologiledelse 1 eller tilsvarende kunnskaper.
Faglig innhold: Kurset er delt i tre hovedkapitler:
Del 1 - individuell psykologi og menneskelige verdier: Naturlig forekommende, men problematiske, menneskelige trekk ("menneskelig dårskap") -- og hvordan disse kommer til uttrykk og kan forsterkes: narcissisme, behov for å vise seg, karrierisme, behov for å bestemme over andre. Forskjellige verdisyn: elitisme versus demokrati. Mennesketyper som ofte forekommer i ledelses-miljøer.
Del 2 - gruppedynamikk, "menneskelig kybernetikk": Mellommenneskelige vekselvirkninger i et styre -- som flokkmentalitet, gruppepress, hersketeknikker, møte-taktikk, alliansebygging, retoriske virkemidler, vikarierende motiver. Symbiose (positive tilbakekoplinger) mellom styre, direktører, konsulenter, politikere.
Del 3 - propaganda og maktkamp i det offentlige rom: Prosjektledelsens mediestrategier, og motstrategier fra kritikere. Medie-eksponering (inklusive pleie av medie-kontakter), offentlig debatt. Motkampanjer i form av motekspertise og -utredninger, aksjonsgrupper, underskriftskampanjer og lignende.
Læringsformer og aktiviteter: Forelesninger. Øvingsarbeid med å analysere forspillet, forløpet og utfallet av et gjennomført prosjekt som ble mislykket i form av overskridelser, skadelige bivirkninger eller manglende måloppnåelse. Studentene danner to-personers grupper som får hvert sitt prosjekt til vurdering. Gruppa skal også vurdere et annet prosjekt som er under utredning og offentlig debatt, men som ennå ikke er gjennomført. To rapporter skal altså innleveres.
Vurderinga av disse gir grunnlag for sluttkarakteren i emnet.
Kursmateriell: Oversikt over pensumlitteratur gis ved oppstart.
Vurderingsform: Mappeevaluering.
Trond Andresen
teknisk kybernetikk |