Pensumshopping i London
(24.3.06, 09:26) NTNU-forfattere selges ut, og pensumbøker kjøpes inn under vårens store begivenhet for bokbransjen, London Book Fair. Det blir fort en del bøker når 2000 forlag fra 59 land samles under ett tak for å presentere sine produkter. Denne mandagen i mars byr den romslige messehallen ExCel i Londons dokkområde på seminarer og workshops for den kunnskapstunge industrien. Kanskje finner din neste pensumbok veien til Tapirs handleliste også.
|
BYR FRAM BOK OM DOMKIRKA: I bagasjen til London hadde Lefstad tatt med Ecclesia Nidrosiensis 1153-1537 – Søkelys på Nidaroskirkens og Nidarosprovinsens historie. Steinar Imsen fra Senter for middelalderstudier var redaktør for praktverket fra 2003 om domen i Trondheim. |
Selger pensum
En liten delegasjon fra Tapir Akademisk Forlag har tatt turen til den engelske hovedstaden først og fremst for å holde seg faglig oppdatert, og for å pleie relasjonene til samarbeidspartnere i andre forlag. En av dem er Gazelle Drake Academic, som er internasjonal agent for Tapir og en rekke andre mellomstore akademiske forlag.
På standen til Gazelle kan potensielle bokkjøpere kikke nærmere på noen av Tapirs engelskspråklige utgivelser av NTNU-forfattere, som for eksempel Norwegian Agricultural History, redigert av Reidar Almås. I et hektisk vrimmel av kontraktskrivende bokormer suger forleggere, redaktører og selgere til seg de siste trendene i markedet:
- Bokmessene i London og Frankfurt er først og fremst viktig faglig påfyll for oss, der vi får anledning til å følge med på hva som skjer innenfor bransjen, forteller forlagssjef Torbjørn Lefstad i Tapir.
Kjøper pensum
Johan Kristengård fra Tapir bokhandel deltar også på London Book Fair. Han er sammen med kolleger fra Unipa, som er en sammenslutning av flere skandinaviske universitetsbokhandler. På en lunsjrestaurant i utkanten av messeområdet går relasjonsbygging og tøffe forhandlinger hånd i hånd. Tre dresskledde karer fra den amerikanske forlagskjempen McGrawHill prøver å selge seg så dyrt som mulig. Tre representanter fra Unipa er her for å kjøpe billigst mulig. Balansen i forhandlerregnskapet er viktig, for bøker er big business.
|
- VÅR OPPGAVE er å tilby NTNU-studentene den mest relevante pensumlitteraturen så rimelig som mulig, sier Kristengård. |
- Sammen utgjør vi en maktfaktor – som forlagene behandler deretter, forteller Kristengård. Med dette samarbeidet i Unipa utgjør vi i de skandinaviske universitetsbokhandlene en stor kunde for forlagene, og kan presse prisen ned. Vi forhandler ikke bare om pris, men også om muligheter for retur og betingelser rundt det. Hvis vi bestiller fem hundre bøker, og selger bare hundre, så er det jo ikke bra. Det er fullt mulig å gå konkurs, advarer han.
Nøkkeltallene for 2005 vitner om at bankerott neppe er et tema i SiTs konsernstyre. Riktignok opplevde man en redusert bokomsetning på 2 millioner kroner i bokhandlene i 2005, sammenlignet med året før. Forklaringen er lavere priser til studentene:
- Selv om omsetningen har falt noe i kroner, så har vi solgt flere bøker i perioden. Stykkprisen per bok har gått ned, og dette har bakgrunn i gode avtaler, endringer på valutasiden, og at vi har innført store rabatter til kundene våre, påpeker bokhandler Kristengård. Tapir har senket prisene på utenlandske bøker med ti prosent i år. Den samme rabatten får du når du kjøper norske bøker utgitt før 2005, opplyser han.
Kort levetid på nye pensumbøker
Siden Kristengård begynte med bøker på sekstitallet, har det skjedd enorme forandringer. Han deltok nylig på en konferanse i USA, der bokbransjens utfordringer var oppsummert nettopp i ordet Change. Bokhandleren forteller at alle omsetningsledd må belage seg på til dels radikale forandringer, også de som i siste ende skal betale for boka:
FAKTA | Store på bok
Studentsamskipnaden i Trondheim eier både Tapir Akademisk Forlag og fagbokhandlene på campusene til HiST og NTNU. Nøkkeltall for 2005:
Omsetning forlag: 18,5 mill. kr. Økning på 17 prosent fra 2004. Resultat: 1,5 mill. kr.
Omsetning bokhandler (tallene gjelder kun bøker) 86,3 mill. kr. Nedgang på 2 prosent fra 2004. Resultat: 0,7 mill. kr. | - I USA ser man stadig oftere at forlagene gir ut bøker som inneholder en kode som gir kjøperen adgang til en mengde tilleggsstoff, som er å finne på forlagets nettside. Koden gir deg gjerne tilgang på tilleggsstoffet i ti måneder, etter det er koden ubrukelig. Dette gjør de store akademiske forlagene naturligvis for å ødelegge markedet for omsetning av brukte bøker.
- Hvem vil vel betale for en brukt pensumbok der man ikke får tilgang på vesentlige deler av stoffet? Man kan like det eller la være, men en slik utvikling vil vi nok se stadig mer av også her hjemme, avslutter Kristengård.
Tekst og foto: Kenneth Stoltz
|