MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

LESERBREV

Eirik Refsdal: Robotprogrammering - likevel en norsk paradegren (28.3.06, 10:30)

Universitetsavisa skrev mandag om det norske mesterskapet i RoboCup Junior, og konstaterte at programmering av LEGO-roboter ikke ser ut til å bli noen norsk paradegren. Selv om denne uttalelsen i utgangspunktet kun gjelder en konkurranse for den videregående skole, så kan jeg ikke la den få passere uimotsagt.

For sjette år på rad arrangerer vi en teknologikonkurranse som heter FIRST LEGO League (FLL) her i Trondheim. FLL er en verdensomspennende konkurranse med over 70000 deltakere i alderen 10-16 år, og rundt 300 av disse er hvert år med her i Trondheim.

Kort fortalt går FIRST LEGO League her i Skandinavia ut på at grupper på mellom fem og ti barn i nevnte aldersgruppe melder seg på konkurransen, og bruker åtte uker om høsten til å jobbe med prosjektet. Etter de åtte ukene møtes lagene til lokale turneringer i de forskjellige arrangørbyene (her i Skandinavia er det over 30 byer i år), og vinnerlaget fra hver av disse arrangørbyene møtes så til en Skandinavisk finale tre uker senere.

Deltakerne i FLL må bla. gjøre følgende:

  • Bygge og programmere en LEGO-robot som i løpet av to og et halvt minutt skal utføre flest mulig av et sett bestemte oppgaver på et konkurransebord
  • Gjøre en teoretisk oppgave hvor de skal forske på noe som har med årets tema å gjøre, og presentere denne for et dommerpanel bestående av professorer fra NTNU, forskere fra SINTEF, osv.
  • Holde en teknisk presentasjon hvor de forteller hvordan de har bygget og programmert roboten sin, og ikke minst hvorfor
  • Skrive en dagbok underveis i prosjektperioden, for å sette ord på det arbeidet de gjør og bli litt mer bevisst på hvordan de jobber sammen

    Det er et nytt tema for konkurransen hvert år, og til høsten handler det om nanoteknologi. Av temaer fra tidligere år kan jeg nevne at lagene bla. har jobbet med utforsking av havet, tilrettelegging for funksjonshemmede vha. teknologi og utforsking av Mars.

    Helt klart en norsk paradegren
    I løpet av de siste årene har over 1000 barn og unge i Trondheim vært med på FIRST LEGO League, og de har demonstrert så stor innsikt, kunnskap og kreativitet i alle deler av konkurransen at mitt bankende teknologihjerte knapt nok vet hvor det skal begynne.

    For når et lag med jenter i 10-11-årsalderen kan stå foran professorer fra NTNU og entusiastisk fortelle om hvordan de forskjellige sensorene fungerer, hvordan man skal programmere en robot og hvorfor de bruker hjul i stedet for belter på roboten sin, så er jeg ikke ett sekund i tvil om at det ikke står så dårlig til med norske barns realfagsinteresse som mange vil ha det til for tiden.

    Når et lag fra Sandefjord robotklubb kan slå til med 385 av 400 mulige poeng under finalen i robotkonkurransen i den skandinaviske finalen (den beste poengsummen i hele Europa i fjor), så skal ingen komme og fortelle meg at vi ikke kan å programmere LEGO-roboter her i landet.

    Og når et lag fra Kongsberg for litt over et år siden reiste til World Festival i Atlanta og klinket til med 400 av 400 mulig poeng, satte alle andre lag fra hele verden i skyggen og reiste hjem med sekken full av heder og ære, så får rett og slett ingen lov til å fortelle meg at dette ikke er en norsk paradegren.

    Så for norske barn som ikke leser Universitetsavisa og kan svare selv, vil jeg gjerne feie janteloven til side en gang for alle og slå fast at bygging og programmering av LEGO-roboter er noe de ikke bare kan, men faktisk er veldig, veldig flinke til.

    Og de som ønsker å se dette med egne øyne får faktisk sjansen allerede på onsdag kveld. FLL Trondheim, Tekna og NTNU har gått sammen om å arrangere noe vi har kalt NTNU Open, hvor de tre beste FLL-lagene fra Trondheim møter 15 lag fra NTNU til dyst i nettopp bygging og programmering av LEGO-roboter.

    Onsdag 29. mars kl. 18.00-21.30
    Storsalen på Samfundet
    Gratis inngang

    Se NTNU Open sine nettsider for mer informasjon.

    Eirik Refsdal

  •  
     
        
     SEND INN LESERBREV TIL
     REDAKSJONEN >>>
     
     FLERE LESERBREV:
    Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk (19.1 2010)
     
    Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken (15.1 2010)
     
    Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut? (13.1 2010)
     
    Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK (30.12 2009)
     
    Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis (21.12 2009)
     
    Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU” (15.12 2009)
     
    Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva? (10.12 2009)
     
    Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker (10.12 2009)
      Allan Krill: For mappa mi (14.12 2009)
     
    Per Carlsen: Læresteder i klemme (7.12 2009)
      Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme (9.12 2009)
     
    Odd W. Andersen: Saltkraftverk (30.11 2009)
     
    Arkiv