MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

(1.1.70, 01:00)

EUA-KONFERANSEN I KORTE TREKK:

  • EUAs typologi for utdannings- institusjoner har fire hovedkomponenter: Utdanning; Forskning og innovasjon; Student- og ansatteprofil; og Institusjonsprofil.

  • Under utdanning vurderes gradsstruktur, faglig bredde og innretning (akademisk, profesjonsrettet) og europeisk utdannings- profil (deltagelse i EU-program).

  • Forskning og innovasjon har bl.a. med antall patenter, firma etablert, volum næringslivs-kontakter og fagfellevurderte artikler.

  • Student-/ansatteprofilen vurderes bl.a. ut fra andel internasjonale studenter og ansatte, og deltagelse i livslang læring basert på studentenes aldersfordeling.

  • For institusjonsprofilen vurderes antall ansatte og studenter, type utdanning som tilbys, finansieringsform og ansattes tid brukt på samfunnsgagnlig innsats.

  • Totalt sett er EUAs vurderingsform atskillig bredere enn de evalueringsmetodene som hittil har vært brukt.

  •