MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

LESERBREV

Mari Sørgulen Evensen: Tverrfaglighet i praksis (9.4.06, 21:28)

Det er ikke enkelt for en student å sette sammen et tverrfaglig studieprogram. En innholdsrik undervisningskatalog på nett ville være til god hjelp, skriver innsenderen.

Jeg vil sitere Ove Kr. Haugaløkken (20.3.06): ? Einar J. Aas har i tre innlegg i Universitetsavisa (7.04.2005, 6.01.2006, og 17.03.2006) bedt studentene konkretisere sine ønsker slik at vi kan komme i gang med planleggingen. Jeg kan ikke se at det har kommet noe konkret innspill fra studentene etter Aas´ oppfordring.?

Her er mitt svar. Vi frie fag-studenter er så heldige at vi selv kan velge fag og sette sammen egne tverrfaglige studieprogrammer. Dette har jeg gjort i flere år allerede, men det er ikke alltid like lett å få til.

For det første: Det er vanskelig å skaffe seg informasjon om hvilke fag man kan ta. I mine øyne burde NTNU på sine nettsider ha en oversikt over alle fag tilgjengelige og hvilke forkunnskaper (eller fag) som kreves og hvilke som er ønskelige. Ja, kanskje også litt informasjon om de sammenhengene der faget kan høre hjemme ? et slags forslag til fagkombinasjoner?

I dag finnes ikke all denne informasjonen samlet på ett sted, og derfor er det vanskelig å sette seg inn i de mulighetene som finnes. Når jeg skal velge fag må jeg først gå på undervisningskatalogen, deretter på stud.web, deretter tilbake til undervisningskatalogen, så på studentservice, så på instituttsidene og kanskje også bla i studiehåndboka, og så tilbake til stud.web. Det er nemlig ikke så enkelt å vite hva slags fag som tilbys, hva de inneholder, når det avholdes eksamen, når det undervises, og hva som kreves for å ta dem.

På den tida da dette valget skal foretas, helt i begynnelsen av semesteret, og fortrinnsvis i august; da er det så folksomt på studentservice at man skal være veldig heldig om man får den hjelpen man trenger, og ofte blir du bare henvist til ei nettside uansett. Her trengs det en organisatorisk oppløfting folkens ? full skjerpings!

Altså: Gi oss en fullstendig og innholdsrik undervisningskatalog på nett. Også kan dere gjerne gjøre den mye mer brukervennlig når dere først er i gang. Det hadde virkelig gitt oss muligheten til å ta fag på tvers.

Mari Sørgulen Evensen

 
 
    
 SEND INN LESERBREV TIL
 REDAKSJONEN >>>
 
 FLERE LESERBREV:
Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk (19.1 2010)
 
Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken (15.1 2010)
 
Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut? (13.1 2010)
 
Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK (30.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis (21.12 2009)
 
Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU” (15.12 2009)
 
Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva? (10.12 2009)
 
Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker (10.12 2009)
  Allan Krill: For mappa mi (14.12 2009)
 
Per Carlsen: Læresteder i klemme (7.12 2009)
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme (9.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Saltkraftverk (30.11 2009)
 
Arkiv