MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Gunnerus til Trondheim denne helga (7.4.06, 12:25)

Gunnerus er arvtageren til Harry Borthen, NTNUs forskningsbåt gjennom mange år. Den nye båten er langt mer avansert enn forgjengeren, og kan bli til nytte for mange fagdisipliner.

SKIPSDÅP ved Larsnes Verft på Gurskøy: Direktør ved Larsnes Verft, Marvin Longva, gudmor Oddlaug Digernes og rektor Torbjørn Digernes.
- Vi håper at mange flere enn Biologisk stasjon vil være interessert i å gjøre bruk av den nye båten, sier rektor Torbjørn Digernes.

Jomfrutur
Helgen for to uker siden var rektor og hans kone, teknisk direktør Kjell Næsje og seksjonssjef Jan Sætherhaug, skipper og maskinist på jomfrutur med den nye båten.

Den er bygget ved Larsnes Verft på Gurskøy sør for Ålesund, og kona til rektor, Oddlaug, fikk æren av å døpe båten før selskapet la ut på en prøvetur inn til Geiranger.

- Båten ser fin ut, og den er flott utført, sier en entusiastisk rektor. – Den framstår som mye romsligere enn den gamle.

Nesten lydløs
Rektor har peiling på slikt. Med oppvekst på Møre, doktorgrad i motsandsforhold for fiskefartøy og 12 års virke innenfor faget fiskeriteknologi, er han langt fra blank på dette feltet.

GUNNERUS er et stilig fartøy, med NTNU-tilhørigheten godt synlig. I morgen lørdag setter den kurs for Trondheim.
Han forteller entusiastisk om den nye båten som er utstyrt med tre diselelektriske motorer som er innkapslet på en spesiell måte slik at båten blir nesten lydløs. Når den har støysvake propeller i tillegg, blir den velegnet for å utføre hydroakustiske måleprogram.

Hydroakustisk måleutstyr
Under båten er det en spesiell senkeinnretning, en Hipap, et slags spesialekkolodd som er utstyrt med instrumenter for å kunne utføre hydroakustiske målinger.

Siste uke har det vært arbeidet med å få utvidet lisensen for bruk av båten, forteller seksjonssjef Jan Sætherhaug ved Teknisk avdeling. Hensikten er å kunne bevege seg ”utaskjærs”, det vil si mer enn 25 nautiske mil utenfor den norske kysten. Dette setter ekstra krav til kommunikasjonsutstyret ombord.

Utleie til oljevirksomhet
Tanken som ligger bak en utvidet lisens er å kunne leie ut båten til oppdrag i Nordsjøen. I øyeblikket pågår det forhandlinger med Norsk Hydro om bruk av båten i forbindelse med rørlegging på Ormen Lange-feltet. Her er det aktuelt å bruke FF Gunnerus som oppsynsskip, disponibelt for undersjøisk prøvetaking.

Som nevnt innledningsvis vil det nye forskningsfartøyet være aktuelt for mange andre fagfelt enn Biologisk stasjon i Trolla.

FAKTA

FORSKNINGSFARTØYET (FF) GUNNERUS
Gunnerus er oppkalt etter Johan Ernst Gunnerus (1718-73), en av stifterne av Det Kongelige Norske Videnskabers Selskab (DKNVS). Han var biskop i Trondheim, og i tillegg aktiv vitenskapsmann og forsker innen zoologi og botanikk.

FF Gunnerus er 32 meter lang, 9,5 meter bred og har plass til maks 25 personer. Båten er bygget ved Larsnes Verft på Gurskøy, sør for Ålesund, og har kostet 40 millioner kroner.

Allsidig bruk
Rektor nevner som eksempel marine forskningsanvendelser, fiskeriteknologi og marin kybernetikk. CESOS forsker som kjent på dynamisk posisjonering og styringsalgoritmer for havgående fartøy, og her kan FF Gunnerus bli til god hjelp.

Marinarkeologene er veldig interessert, opplyser rektor, og han tror også at båten kan være aktuell for anvendelser innen havbruk.

Men slik det nå ser ut, vil den bistå Norsk Hydro på Ormen Lange i perioden juni-august.

Statoil er også interessert, og Jan Sætherhaug poengterer at båten kan bli et nyttig redskap for å utvide NTNUs kontaktnett mot offshoreindustrien.

Tekst Arne Asphjell
Foto Jann Flatval, Vestlandsnytt

Les tidligere artikler om NTNUs forskningsbåt:

Harry Borthen får en arvtaker
Gir Harry på båten
Totalhavari for Harry Borthen