MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Datastyrt propell gir bedre skipsøkonomi (26.4.06, 06:29)

Et nytt styringssystem for skipspropeller som er utviklet ved NTNU, kan gi årlige millionbesparelser. Gevinsten ved såkalt momentregulering er beskrevet i siste nummer av Gemini.

- Skipsindustrien er opptatt av å finpusse designen på skipsskrog og på propellene. Det er vel og bra, men det er bare halve jobben. Det blir som hvis idrettsutøvere satser alt på å forbedre utstyret, men ikke på å forbedre måten de skal bruke utstyret på, sier stipendiat Øyvind Smogeli.

Han er i ferd med å avslutte en doktoravhandling som vil vekke oppsikt, ikke minst hos redere i inn- og utland.

RUSING: I høy sjø vil propeller som når vannskorpen, miste tak i vannet, og hastigheten øker kraftig: Propellen får en utrusning og mister 70–80 prosent av effekten på kort tid.
Lavere vedlikeholdsutgifter
Sammen med sin veileder, marinprofessor Asgeir J. Sørensen, har han utviklet et nytt styringsprinsipp for propeller, som årlig kan spare skipene som daglig går i Nordsjøen, for flere hundre millioner kroner i vedlikeholdsutgifter.

Dagens turtallsregulering av propeller fungerer godt når sjøen er relativt rolig.Men i bølger og under vanskelige værforhold og ved ekstremvær, er det flere klare minus med denne løsningen, mener marinforskerne.

Bølger, strøm og skipets bevegelse gjør at arbeidsforholdene til propellen stadig endres. Propellmotoren må da kjempe for å holde jevn fart på propellen: i det ene øyeblikket gi full gass, for i det neste å slakke opp. Dette sliter på motor og drivverk, og øker drivstofforbruket.

Momentregulering I takt med naturkreftene
- Vi har funnet en annen måte vi kaller momentregulering, forklarer professor Sørensen. Vi lar skipet jobbe med naturen når sjøen er brutal: Istedenfor å la propellen ha konstant hastighet, kan drivkraften til motoren være konstant mens turtallet varieres.

- Fartøyene vil bruke mindre energi/drivstoff, og miljøet spares for CO2-utslipp. Slitasjen på propellsystemet reduseres kraftig, og dette innebærer besparelser både for propell-leverandører og for redere. Og ikke minst – de nye systemene vil kunne gi bedre kontroll på bevegelsen til skipene, opplyser Sørensen.

Les mer om momentregulering av skipspropeller i siste utgave av Gemini.