Lekne løsninger
(16.5.06, 08:19) Flere NTNU-bedrifter har røtter i Eksperter i Team. Etter årets studentutstilling kan det bli nye rotskudd. Ordet ”kreativitet” er kanskje litt oppbrukt i Eksperter i Team-sammenheng, men igjen er det bare å konstatere at årets studenter ikke gjør skam på NTNU-sloganet ”det skapende universitet”.
|
PRAKTISK, SIKKERT OG TØFT: Tre ting på én gang for framtidige kortbeltebrukere. |
Produksjonsklare
Enten det dreier seg om å identifisere et behov eller å løse et hverdagslig problem, har de femti landsbyene kommet fra oppgaven med svar i form av modeller og ferdige produkter, læringsverktøy og interaktive, kunstneriske installasjoner.
Prosessen er viktig i dette faget. Men noen grupper kom også så langt som til å utvikle nesten ferdige produkter dette semesteret.
Gruppa fra landsbyen Forbruk/design/livsstil har designet et multifunksjonelt og stilig belte. Beltet har integrert kortholder, med plass til studentbevis, minibankkort, førerkort, samt tre andre kort - seks totalt.
- Det er mange som har uttrykt interesse for produktet. Det hadde vært kult om det kom i produksjon, smiler belteprodusent Rune Moe, som har hatt med seg Bjørn Fossan Rasmussen, Anne Dehnert og Aileen Xiao Yang.
|
EN NY VORSPIELVINNER? PadBall har vekket interesse hos Stiga. Men hvem fra Eksperter i Team-gruppa skal få beholde prototypen? De får vel spille om det, Baukje Kuitert, Nicolai Høegh Amundsen, Gry Johansen, Arnstein Arnesen og Ove Pettersen i gruppa Ludos. |
Ringte produsenter
En annen gruppe som bærer håp om å se eksamensoppgaven sin produsert i mer enn ett eksemplar, er gjengen bak brettspillet PadBall. De er beviset på at man kommer langt med en god idé, solid håndverk og tidsmessig, eller snarere tidløs, design.
Men skal man komme helt i mål, kreves noe mer. Og dette lille ekstra har denne gruppa åpenbart hatt i salgstalentet Baukje Kuitert, som ringte rundt til produsenter i USA og Europa for å selge inn prototypen av PadBall til produksjon i langt større skala enn det man er i stand til i Idélaboratoriet Oasen...
En dag fikk Baukje napp hos brettspillgiganten Stiga, som har solgt millioner av sine velkjente bordfotball- og bordhockeyspill. For øyeblikket er gruppa, som har tatt navnet Ludos (de lekne), i forhandlinger med Stigas europeiske hovedkontor, og vil ikke røpe altfor mye om hvordan ståa er foreløpig.
- Men det er klart det ville vært gøy om PadBall ble plukket opp av Stiga for masseproduksjon og lansering i hele verden. Da ville vi dessuten løse vårt siste problem: hvem av oss i gruppa er det som skal disponere spillet? ler Baukje.
- Noen justeringer skal vi gjøre før PadBall eventuelt kommer i salg, forteller Nicolai Høegh Amundsen. Det kommer for eksempel et lokk av plexiglass over hele spillet, slik at det går an å sette fra seg pilsen mens man spiller. Perfekt for vorspiel!
De har tenkt på alt, disse lekne ekspertene.
Tekst og foto: Kenneth Stoltz Se bildeserie
|