MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

UKA med nytt rekordoverskudd (19.5.06, 09:02)

- Overskuddet bør brukes til merkevarebygging og til å styrke kulturprogrammet, mener Håkon Kirkeby, som var Ukesjef i 2005.

Tradisjonen tro ble de endelige regnskapstallene for UKA-05 lagt fram på festmøtet i Studentersamfundet 17. mai. Til ellevill jubel ble festlyden informert om et nytt rekordoverskudd på 6,9 millioner kroner.

Også omsetningen nådde nye høyder - 25,7 millioner kroner - som betyr godt over én million kroner per dag. Ikke overraskende utgjorde ølsalget en betydelig del av dagsomsetningen. Rekorden her ble satt under Oktoberfesten i Dødens dal, da det i følge arrangørene ble solgt øl for 150.000 kroner per time store deler av året.

Rekordoverskudd fra UKA vil pynte godt opp på CV`en til Håkon Kirkeby. Arkivfoto NTNU Info.
Millioninntekter på reklame
Håkon Kirkeby, sjef for UKA-05, mener at god økonomistyring og reklame er forklaringen på det gode resultatet. Han berømmer hele ukekorpset, men trekker fram reklamesjef Karsten Vatten spesielt. Vatten får også en stor del av æren for at UKA-05 ble tildelt Robert Millars pris fra Trondheims Markedsforening for beste markedsfører i 2005.

- Vi sopte inn seks millioner kroner i reklameinntekter som ga oss frihet til å handle og plassere pengene slik vi helst ville. Målsettingen var å bruke penger der vi fikk noe igjen og ikke bruke noe der det ikke var noe å hente. Økonomien ble styrt grundig og godt hele veien. Sluttresultatet kom derfor ikke som noen overraskelse for oss – tallene har vært klare en god stund. Vi har rett og slett vært flinke, oppsummerer Kirkeby.

Langsiktig investering
I gledesrusen over et overveldende resultat finner han det betimelig å fokusere på at det fremste målet for UKA ikke er å tjene penger. – Det nye UKA-styret har et par millioner kroner ekstra å rutte med. Det gir økonomisk handlingsrom og bør utnyttes til å investere i merkevaren UKA og skaffe enda bedre artister. Det vil lønne seg på sikt og bidra til å beholde posisjonen som Norges største kulturfestival, sier Kirkeby.

Han legger til at med 26 millioner kroner i budsjett, er UKA større enn Kvartfestivalen.

- Men i motsetning til Kvart, mottar ikke UKA ei krone i støtte fra det offentlige. Festivalene er mange og konkurransen om de beste artistene er knallhard. UKA har en gyllen mulighet til å hevde seg i konkurransen, og bør bruke den.

Av Synnøve Ressem