MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Drømmer om å fly (12.6.06, 08:35)

Fem hundre år etter Leonardo da Vinci er norske vitenskapsmenn på vingene. Hvordan de gjør kroppen om til en flyvinge, kan du lese om i Gemini.

SOM EN SVALE: Andreas Barkal har sydd seg en drakt som gjør ham til en fugl.
Foto: Geir Mogen
Medlemmene i Verdal’n Karsk og BASE har bakgrunn fra NTNU og Sintef. De mener det er mulig å øke sikkerheten ved basehopp: fly horisontalt og beherske lufta omtrent som en delfin i vannet.

I en garasje på Rosenborg i Trondheim samles de ukentlig for å sy drakter som skal gi dem det optimale stup. Poenget er å gjøre hele kroppen om til en flyvinge.

Symaskin og super-GPS

Aerodynamisk vitenskap og nye oppfinnelser skal sørge for færre ulykker og farlige redningsaksjoner. Verdal’n Karsk og BASE konsentrerer seg om både drakter og avansert GPS-utstyr.

Ferdigkjøpte drakter og fallskjermer er utgangspunktet, men i garasjene blir disse sydd helt om for at luftmotstanden skal bli minst mulig når hopperne kaster seg utfor. En spesialprogrammert GPS, som oppdateres 20 ganger i sekundet, måler fart og posisjoner under hele hoppet.

Les mer om de menneskelige fuglene i siste nummer av Gemini. Her finner du også artikler om blant annet dette:

  • En nyutviklet dykkercomputer som gjør oppstigningen fra dypet både raskere og tryggere
  • Dieseleksos som mulig årsak til farlig svevestøv
  • NTNUs eneste musikkstudent med munnspill som hovedinstrument
  • Onkel Skrues avanserte økonomiske teorier

  •