MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

SAMFERDSEL MELLOM CAMPUS:
Trikken er studentenes yndling (26.6.06, 15:42)

I Montpellier i Frankrike knytter trikken universitetet til byen. Blant de mange studentene som tar trikken til universitetet er Siri Årstadvold fra NTNU.

– Trikken er en bra måte å komme seg frem på. Når man er ny i byen er det enkelt å forstå systemet, og den går raskt og ofte, mener Siri Årstadvold, som de siste månedene har tatt fri fra pedagogikkstudier på Dragvoll for å lære seg fransk i middelhavsbyen Montpellier.

FLOTT I BYBILDET: Mye innsats har blitt gjort for å tilpasse trikken til bybildet, forteller Jean Francois Fontana, kommunikasjonsdirektør i kollektivselskapet. Her passerer trikken Place de la Comédie i hjertet av Montpellier.
Etter å ha brukt trikken jevnlig for å komme seg til universitetet og andre steder i byen, er hun ikke i tvil om at trikketilbudet i Trondheim bør rustes opp.

– Jeg synes det kunne vært en god idé å forlenge trikkelinjen fra byen opp til Dragvoll - det ville vært bra for studentene, og samtidig forenklet reisen mellom Dragvoll og Gløshaugen, mener Årstadvold,

Investerer ti milliarder
Montpellier er blant de byene i Frankrike med størst årlig befolkningsvekst. Selv om den med sine 250.000 innbyggere er noe større enn Trondheim, preges byen av at hver femte person er student.

De tre universitetene som hører hjemme her ligger delvis i sentrum, men mest i utkanten av byen. Her raser det imidlertid ingen samlokaliseringsdebatt.

I stedet tar Montpellier solide grep for å styrke transportsystemene - til sammen skal 1,3 milliarder euro (10,2 milliarder norske kroner) investeres i utbyggingen av tre trikkelinjer. Den første linjen åpnet i 2000.

– Traséen til linje 1 ble valgt nettopp med tanke på universitetet og sykehusene som ligger nord for Montpellier. 16.000 studenter har måneds- eller årskort, i tillegg til de som kjøper billetter på trikken, så studenter utgjør en svært stor andel av våre kunder, opplyser kommunikasjonsdirektør Jean Francois Fontana i Transport d’Agglomération de Montpellier, selskapet som driver kollektivtransporten i byen.

BILLIG TRANSPORT: Pedagogikkstudent Siri Aarstadvold venter i spenning på at billetten skal hoppe ut av automaten. Prisen for en enkeltbillett er 10 kroner, og et årskort koster 1600 kroner. Mer enn 16.000 studenter i Montpellier har måneds- eller årskort på trikken.
Lettere å være student
– Trikken har gjort det lettere å være student i Montpellier, og en stor andel av studentene her bruker trikken, bekrefter Cendrine Vimont.

Cendrine er talsperson ved Paul Valéry-universitetet, som ligger omtrent 40 minutters gange eller 10 minutter med trikk fra sentrum av Montpellier.

Før trikken ble bygd måtte studentene ofte belage seg på et busstilbud som var dårligere, men trikken går oftere og lengre, forklarer hun.

– Dessuten er den raskere og mer pålitelig siden den unngår trafikkorker, mener Vimont.

120.000 om dagen
Det er ikke bare i Montpellier trikken ser dagens lys igjen, etter å ha blitt fjernet fra bybildet like etter krigen. Over hele Frankrike installeres det nå trikkelinjer, spesielt i de mellomstore byene som Bordeaux, Grenoble, Strasbourg og Nantes.

– Dette skyldes at trikken er det billigste systemet for kollektivtransport i stor skala, for mens en buss kan ta 70 passasjerer, kan en trikk ta opptil 300, påpeker Fontana.

I starten ventet man i Montpellier 65.000 reiser hver dag på linje 1, men tallet har nesten doblet seg, og er nå oppe i 120.000.

Linje 2 skal stå ferdig i løpet av året, mens linje 3 er planlagt ferdig rundt 2010. De to linjene vil etter beregningene ha omtrent det samme antall daglige reiser.

KAOTISK UTBYGGING: Å legge trikkeskinner skaper kaos i trafikken, men i desember skal alt arbeid være over på linje 2. For å være raskest mulig, og uavhengig av trafikkork, går trikken i all hovedsak i gater lukket for trafikk.
Koster mye
Trikken har altså gått hjem hos folket, men er det verdt prisen på over 10 milliarder offentlige kroner fra kommunene, regionen og staten?

– Det er klart det er en stor investering, men siden utstyret har en levealder på 30-50 år, må man se prisen for utbyggingen i et langtidsperspektiv. I tillegg til å være et effektivt transportmiddel, så er trikken miljøvennlig, og vi har også lagt ned mye arbeid i å få trikken til å bli en naturlig del av byen, forklarer kommunikasjonsdirektør Jean Francois Fontana.

Av Daniel Rees