Skal bli bedre veiledere
(28.6.06, 11:32) Studieveiledere er det mange av ved NTNU. Det var på tide de møttes. |
SAMLING: Studieveilederne skal veilede og tilrettelegge for at studenter selv gjøre gode valg. Fra venstre Christina Jenkins Slutås (Institutt for moderne fremmedspråk), Brit Wenche Meland (Institutt for materialteknologi) og Janniche Eriksen (Det medisinske fakultet) |
Studieveilederne har mange felles oppgaver, men det har vært lite kontakt dem imellom. Nå skal de møtes oftere og lære av hverandre - slik at NTNUs 20 000 studenter også får bedre veiledning i sine studievalg.
Ansikt til ansikt Tilsammen seksti av studieveilederne ved NTNU har vært på samling for å lage felles utviklingstiltak for studieveilederne som gruppe. Samtidig er det etablert permanente nettverksgrupper på tvers av hele universitetet.
Fokussamlingen er en del av det nye "Kompetanse- og nettverksutviklingsprogrammet for studieveiledere ved NTNU” (KNUS).
Bakgrunnen for KNUS er blant annet en utredning om studieveiledningen ved NTNU fra 2004 og en spørreundersøkelse blant studentene i 2005.
Behov for nettverk Disse konkluderte med at det er behov for å utvikle studieveiledernes kompetanse når det gjelder saksområder og personlig veiledning av studenter. Det er dessuten behov for nettverk for erfaringsutveksling og kompetansebygging mellom studieveilederne, samt å utvikle tydelige roller i studieveiledningen ved NTNU.
Anerkjent internasjonalt - Tilsvarende program startet ved universitetet i Bergen for noen år siden, og de har veldig positive erfaringer. Etter å ha sett engasjementet blant deltakerne på disse fokussamlingene, er jeg ikke i tvil om at dette er en fruktbar måte å jobbe på, sier prosjektkoordinator Gro Synnøve Færevåg.
Det stilles dessuten større krav til studieveilederne. NTNU har nemlig en visjon for at NTNUs studieveiledningstilbud i 2010 skal være internasjonalt og nasjonalt anerkjent.
Får mer kontakt
Christina Jenkins Slutås er studieveileder ved Institutt for moderne fremmedspråk. Hun er godt fornøyd med å bli bedre kjent med andre studieveiledere.
- Vi er en stor gruppe med like arbeidsoppgaver, men ofte er det lite kontakt på tvers. Her er det mye å hente. Nå har vi utarbeidet detaljerte planer for hvordan vi ønsker å bruke nettverksgruppa og hva vi ønsker å oppnå. I tillegg har hver enkelt en personlig plan for kompetanseutvikling, som skal følges opp i gruppa, f.eks. ved oppmuntrende spark i baken, sier Slutås.
Øker kompetansen Bjørn Syvertsen ved Institutt for arkeologi og religionsvitenskap ønsker å øke den formelle kompetansen.
- Jeg er interessert i å gjøre en god jobb overfor studentene, og det er alltid noe å lære og noe som kan gjøres bedre. Flere enn meg ser at vi med fordel kan øke vår formelle kompetanse, og deltakerne på samlingen var enige om at kurs i veiledningsmetodikk gjerne kan bli obligatorisk for alle studieveiledere ved NTNU.
Av Tore Hugubakken |