MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Master Mette skremmer barna (13.6.06, 18:23)

Mette Renolen er den første i Norden med en mastergrad på universitetsnivå i praktisk drama og teater.

SKUMMELT: Mette Renolen (bak) sin figur ble omtalt som Monsteret, Døden, Frykten, eller simpelthen Tyven, av barna som var invitert til å overvære Renolen sin eksamensforestilling.
Kun fire kandidater fikk plass i det første kullet med tilbudet praktisk master i drama og teater, ved Institutt for kunst- og medievitenskap.

Mette Renolen var en av de heldige, og er etter sin førti minutter lange eksamensforestilling LØP, LØP, LØP den første i Norden som kan tituleres master innenfor dette emnet.

Jobber kollektivt
Med god hjelp fra Teater Tøs og komponist Glenn Erik Haugland, ble forestillingen skremmende bra skrudd sammen.

- Vi jobber veldig kollektivt, og har lagd et par barneforestillinger ved siden av utdanningen forteller Mette Renolen om gruppa Teater Tøs, som foruten henne selv består av Solveig Lagos Andersen, Hillevi Skalmerud Larsson og Trine Nyhus Lørum.

Mette og kumpanene i Teater Tøs har holdt på og holdt sammen i ti år. Til sammen har de fire jentene både praktisk og teoretisk erfaring fra scenekunst, opera og dans.

Forrige forestilling het Ditt som Datt, og var i likhet med eksamensforestillingen improvisert fram og inspirert av arbeidsøkter med elever i 6. klasse.

TEATERKYNDIG PUBLIKUM: Sjuendeklassingene fra Steinerskolen i Ila har spilt mye teater selv, og ga tilbakemeldinger som kunstnerisk leder Renolen satte pris på. F.v.: Cecilie Hårstad, Kalle Haarberg, Adrian H. Johnsen og Nils Fredrik Hohle.
Teater til salgs
Denne uka befinner den lille truppen seg i Sandefjord, der det årlige scenekunstmarkedet finner sted. Der skal de ha én visning av LØP, LØP, LØP, som de hittil har solgt 30 forestillinger av.

Den er blant annet støttet av Norsk kulturråd og Fond for fri scenekunst, og er innkjøpt av prosjektet ”Den kulturelle skolesekken”.

Når studiene nå er fullført, får Renolen mer tid framover til å supplere jobben som timelærer ved Kulturskolen i Stange kommune med frilanstilværelsen i spann med sine medtøser. Og målet er klart: å heve statusen for scenekunst for barn.

- Gjennom prosjektene vi utvikler i Teater Tøs, ønsker vi å bidra til å skape et bredt tilbud til barn og unge, og for vårt vedkommende har vi jobbet mest mot 5.-7. klassetrinn. Når man utvikler og produserer scenekunst for barn, er det viktig at det er høy kvalitet over det man lager, mener Renolen, som ikke går av veien for å sette en liten støkk i det unge publikum.

- Forestillingene bør også være spennende for de voksne, forteller master Mette, før hun haster inn til siste akt i universitetsutdanningen: muntlig grilling.

TEATERTØSER: Instruktør Mette Renolen (t.v.) diskuterer eksamensoppsetningen LØP, LØP, LØP med skuespillerkollega Trine Nyhus Lørum.
Fornøyde unge kritikere
Universitetsavisa på sin side fikk en liten prat med en sjuendeklasse som fikk overvære oppsetningen i blackboxen på Dragvoll. Reaksjonene fra skoleelevene var ubetinget positive for eksaminanden sin del:

- Det var veldig bra og veldig spennende, forteller Cecilie Hårstad – og Adrian, Kalle og Nils Fredrik er helt enige i sin sensur av stykket.

- Hva mener dere at forestillingen handlet om?

- Det viser hva frykt er, sier Adrian.

- At frykt er noe som er svart, supplerer Kalle, som innrømmer at han er litt mørkredd. Det er flere i den lille kvartetten som nikker bekreftende til akkurat det med å være litt mørkredd.

Edderkopper vekker heller ikke den store begeistringen. En diger edderkopp spilte en birolle i forestillingen, som var både mystisk og skummel, ifølge panelet.

- Jeg er livredd for sånne store edderkopper som er i dukkestua til naboen, sier Kalle. Adrian avslører at han har litt klaustrofobi. Nils Fredrik har hatt en to meter lang pytonslange rundt halsen, noe han ikke akkurat lengter etter å oppleve igjen.

- Det var mye humor også, mener Cecilie, og gjenopplever noen av de morsomme og litt absurde scenene.

Som en proff teaterkritiker oppsummerer Nils Fredrik gruppas inntrykk og analyser:

- Stykket viser hva redsel er i seg selv, redsel i ren form.

Av Kenneth Stoltz