MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Nye fartshumper i Høgskoleringen (12.8.06, 10:17)

Fredag ble det lagt nye fartshumper i Perleporten. Problemet med tidligere humper var at bilene kjørte utenom. Det blir verre i Perleporten.

Fartsgrensen over Gløshaugplatået er 30 kilometer i timen. Det er slett ikke alle som overhoder dette, og det er et pålegg om at det skal være fartsdempende tiltak der 30-sone er innført.

VEIARBEID: Bjørn Wengstad hos NCC Roads er i gang med å legge nye fartshumper i Perleporten.
Skadelige humper
Tidligere lå det to sett med såkalte trondheimsputer på rettstrekket over Gløshaugenplatået. Dette var massive forhøyninger som faktisk kunne skade enkelte kjøretøy, spesielt hvis farten var litt over det tillatte. Resultatet var at bilistene gjorde det til vane å svinge utenom forhøyningene og inn i sykkelfeltet. Til og med drosjer og politi ble observert i slike manøvre.

Ingen alvorlige ulykker oppsto på grunn av dette, men trondheimsputene ble fjernet på grunn av den hasardiøse kjøringen de provoserte frem.

Humper i porten
Den gang lovet Tore Rinnan i kommunens Plan- og bygningsavdeling at det ville komme andre tiltak mot fartsdemping, og det har det nå gjort.

NCC Roads la på fredag mer normale fartsputer mellom V-søylene i Perleporten. Denne plasseringen er mer strategisk, siden den trange passasjen vil gjøre det umulig å svinge utenom.

I følge arbeidsformann Bjørn Wengstad hos NCC, er det bare her det vil bli lagt ut fartshumper – i alle fall i denne omgang.

Tekst og foto: Arne Asphjell

Fartshumper skaper usikkerhet
Fartshumpene er fjernet