MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Prisvinner full av entusiasme (15.8.06, 11:06)

Sintef-gruppens pris for fremragende pedagogisk virke ved NTNU gikk i år til Trond Andresen, amanuensis ved Institutt for teknisk kybernetikk.

GOD UNDERVISNING: Det viktigste er å brenne for det en skal lære bort og å snakke i et forståelig språk.
Prisen ble tildelt under immatrikuleringen av nye studenter i formiddag (tirsdag). I begrunnelsen legges det vekt på at Andresen viser en helt spesiell entusiasme i undervisningen. Dessuten roses han for vilje og evne til å gi forståelig kunnskap om et fagområde som tilsynelatende er vanskelig for begynnerstudenter.

Skap-dragvollist?
Det omtalte fagområde er reguleringsteknikk. Andresen er utdannet sivilingeniør fra NTH og har undervist i faget siden 1983. Selv oppgir han høyt utviklet evne til distraksjon som hovedårsak til at han har holdt seg ved sin lest og ikke gått den vanligste akademiske karrierevei.

- Jeg har alltid hatt sterke utenomfaglige interesser, det være seg politikk, kultur eller samfunnsdebatt. Kanskje jeg kan betraktes som en slags ”skapdragvollist”?

Verd prisen
- Blant annet har jeg drevet nærradio (Radio RV) i 14 år. Dermed har jeg ikke somlet meg til å ta doktorgrad, men det beklager jeg heller ikke så veldig. Det utenomfaglige engasjementet har vært verd prisen. Dessuten er det visse sider ved det akademiske spillet som byr meg i mot. Samtidig må jeg innrømme at jeg er lat, i den forstand at jeg er fornøyd når jeg har forstått noe og har trøbbel med stå løpet ut og publisere, betror han Universitetsavisa.

SKRYTEVEGGEN: Diplomet for Årets lærer 2005 får snart selskap.
En åpenbar fordel med den holdningen er at det kan settes inn mer tid og krefter på undervisningen. Det kommer studentene til gode i form av prisbelønnet undervisning og forelesninger det går gjetord om.

Årets lærer
Årets Sintefpris er den andre utmerkelsen Andresen har fått for undervisning. I fjor ble han kåret til Årets lærer ved IME-fakultetet. I begrunnelsen legger fakultetet nettopp vekt på allsidig kvalitet og fremhever at dette er typen som universitetet burde ha flere av. Men hva mener han selv er viktigst for å lykkes som lærer?

Vær som folk
- Det viktigste er å vise at du brenner for det skal lære bort og å snakke i et forståelig språk. Dernest er det viktig å avgrense, ved å plukke ut sentrale områder og ikke ta fatt i alt. Dette er særlig viktig innenfor store fagområder. Lykkes vi med å gjøre gjennombrudd på et lite felt er det enklere å motivere studenten til å gå videre og lese på egen hånd. Til sist er det viktig å ikke være viktig. Med det mener jeg at en skal være som folk og se at ingen spørsmål er for dumme.

POPULÆR: Prisvinner Trond Andresen er populær hos studentene. Her takker han for prisen. Foto Arne Asphjell.
Andresen legger mye vekt på å være tilgjengelig for studentene og være lyttende.

Arbeid og humor
- Det betyr ikke at jeg jatter med dem og ikke byr på motstand. Det er helt nødvendig i disse reformtider. Alt kan ikke bare være gøy og ingen kommer gratis til kunnskap. Jeg er motstander av moderne ”dikke-dikk”-pedagogikk og mappeevalueringer og holder fortsatt på øvinger, laboratorieøvelser og eksamener. Men humor – det må vi ha mye av.

Sintefprisen for fremragende pedagogisk virksomhet består av en statuett av Kristoffer Leirdal og en sjekk på 25.000 kroner. I alt kom det inn fem nominasjoner fra fakultetene og Studenttinget, de fleste med utgangspunkt i forslag fra studenter. Vurderingen er gjort av et eget utvalg. Der sitter prorektor for utdanning og begge studentrepresentantene i NTNU-styret.

Tekst og foto: Synnøve Ressem