Prisvinner full av entusiasme
(15.8.06, 11:06) Sintef-gruppens pris for fremragende pedagogisk virke ved NTNU gikk i år til Trond Andresen, amanuensis ved Institutt for teknisk kybernetikk. |
GOD UNDERVISNING: Det viktigste er å brenne for det en skal lære bort og å snakke i et forståelig språk. |
Prisen ble tildelt under immatrikuleringen av nye studenter i formiddag (tirsdag). I begrunnelsen legges det vekt på at Andresen viser en helt spesiell entusiasme i undervisningen. Dessuten roses han for vilje og evne til å gi forståelig kunnskap om et fagområde som tilsynelatende er vanskelig for begynnerstudenter.
Skap-dragvollist?
Det omtalte fagområde er reguleringsteknikk. Andresen er utdannet sivilingeniør fra NTH og har undervist i faget siden 1983. Selv oppgir han høyt utviklet evne til distraksjon som hovedårsak til at han har holdt seg ved sin lest og ikke gått den vanligste akademiske karrierevei.
- Jeg har alltid hatt sterke utenomfaglige interesser, det være seg politikk, kultur eller samfunnsdebatt. Kanskje jeg kan betraktes som en slags ”skapdragvollist”?
Verd prisen
- Blant annet har jeg drevet nærradio (Radio RV) i 14 år. Dermed har jeg ikke somlet meg til å ta doktorgrad, men det beklager jeg heller ikke så veldig. Det utenomfaglige engasjementet har vært verd prisen. Dessuten er det visse sider ved det akademiske spillet som byr meg i mot. Samtidig må jeg innrømme at jeg er lat, i den forstand at jeg er fornøyd når jeg har forstått noe og har trøbbel med stå løpet ut og publisere, betror han Universitetsavisa.
|
SKRYTEVEGGEN: Diplomet for Årets lærer 2005 får snart selskap. |
En åpenbar fordel med den holdningen er at det kan settes inn mer tid og krefter på undervisningen. Det kommer studentene til gode i form av prisbelønnet undervisning og forelesninger det går gjetord om.
Årets lærer
Årets Sintefpris er den andre utmerkelsen Andresen har fått for undervisning. I fjor ble han kåret til Årets lærer ved IME-fakultetet. I begrunnelsen legger fakultetet nettopp vekt på allsidig kvalitet og fremhever at dette er typen som universitetet burde ha flere av. Men hva mener han selv er viktigst for å lykkes som lærer?
Vær som folk
- Det viktigste er å vise at du brenner for det skal lære bort og å snakke i et forståelig språk. Dernest er det viktig å avgrense, ved å plukke ut sentrale områder og ikke ta fatt i alt. Dette er særlig viktig innenfor store fagområder. Lykkes vi med å gjøre gjennombrudd på et lite felt er det enklere å motivere studenten til å gå videre og lese på egen hånd. Til sist er det viktig å ikke være viktig. Med det mener jeg at en skal være som folk og se at ingen spørsmål er for dumme.
|
POPULÆR: Prisvinner Trond Andresen er populær hos studentene. Her takker han for prisen. Foto Arne Asphjell. |
Andresen legger mye vekt på å være tilgjengelig for studentene og være lyttende.
Arbeid og humor
- Det betyr ikke at jeg jatter med dem og ikke byr på motstand. Det er helt nødvendig i disse reformtider. Alt kan ikke bare være gøy og ingen kommer gratis til kunnskap. Jeg er motstander av moderne ”dikke-dikk”-pedagogikk og mappeevalueringer og holder fortsatt på øvinger, laboratorieøvelser og eksamener. Men humor – det må vi ha mye av.
Sintefprisen for fremragende pedagogisk virksomhet består av en statuett av Kristoffer Leirdal og en sjekk på 25.000 kroner. I alt kom det inn fem nominasjoner fra fakultetene og Studenttinget, de fleste med utgangspunkt i forslag fra studenter. Vurderingen er gjort av et eget utvalg. Der sitter prorektor for utdanning og begge studentrepresentantene i NTNU-styret.
Tekst og foto: Synnøve Ressem |