Belønnet for tilgjengelighet
(15.8.06, 11:06) Tilgjengelighetsprisen ble i år delt mellom Institutt for historie og klassiske fag og Infohjørnet i Elektrogården. |
DELER ÆREN: Hilde Fyksen Berg vil gjerne dele æren for prisen med sine kolleger. Foto Arne Asphjell. |
Infohjørnet er tilknyttet Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk på Gløshaugen. Prisen ble delt ut under immatrikuleringen av nye studenter i dag, tirsdag 15. august.
Universell utforming
Tilgjengelighetsprisen tildeles av Rådet for studenter med funksjonshemming ved NTNU, til mottakere som i særlig grad bidrar til å gjøre NTNU tilgjengelig for alle.
Rådet legger vekt på universiell utforming, det vil si at samfunnet gjøres tilgjengelig for alle, er i ferd med å bli et bærende prinsipp for all samfunnsplanlegging. Årets prisvinnere har vist hva dette betyr i praksis.
Løsningsorientert
Institutt for historie og klassiske fag har utmerket seg med en smidig og løsningsorientert tilrettelegging av studier og eksamener for studenter med funksjonsnedsettelser. Dette har ført til gode tilbakemeldinger og mange fornøyde studenter og bidrar derfor på en svært konstruktiv måte til å bedre tilgjengeligheten til studier ved NTNU.
|
BLINDE STUDENTER: Kontorsjef Kristen Mo ved Institutt for historie og klassiske fag påpekte i sin takketale at flere blinde studenter har tatt hovedfag i historie. Foto Arne Asphjell. |
Infohjørnet er et lavterskeltilbud for alle studenter ved Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk. I tillegg til å formidle viktig informasjon til studenter, ansatte og besøkende, bidrar infohjørnet i forhold til tilrettelegging av studier for studenter med funksjonsnedsettelser. Infohjørnet framstår som løsningsorientert, smidig og effektivt, noe som gjør studiehverdagen betydelig enklere for mange.
Tilgjengelighetsprisen for studieåret 2005 - 2006 består av et stort og et lite glassfat til hver av prisvinnerne, utformet av den kjente trønderske glasskunstneren Benth Owesen, og et diplom fra Rådet for studenter med funksjonshemming. |