MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Med pling plong som spesiale (21.8.06, 06:37)

Selv måtte Frank Ekeberg dra til utlandet for å spesialisere seg i musikkteknologi. Nå vil han bidra til å bygge opp et fagtilbud ved NTNU som kan hevde seg i verdenstoppen.

Ekeberg ble utdannet cand.mag. i musikkvitenskap ved NTNU, men måtte dra utenlands for å spesialisere seg innen fagområdet musikkteknologi. Han tok mastergrad i elektroakustisk musikk i USA, og fortsatte med doktorgrad ved City University i London. I dag er han internasjonalt kjent som komponist, og har mottatt en rekke prestisjetunge priser og utmerkelser.

I særklasse
De siste årene har han hatt fast base i Arizona. Men nå er det slutt på livet i utlendighet, i hvert fall i overskuelig framtid. For noen få uker siden kom han til Trondheim for å tiltre den første vitenskapelige heltidsstillingen i musikkteknologi ved Institutt for musikk. Fredag sto han ansikt til ansikt med studentene for første gang.

NTNUS FØRSTE: Frank Ekeberg er internasjonalt kjent som komponist av elektronisk samtidsmusikk. Nå har han nettopp tiltrådt i en nyopprettet stilling som førsteamanuensis i musikkteknologi ved NTNU.
- Jeg gleder meg til å ta fatt i både undervisning og forskning. Globalt er musikkteknologi et fag i hurtig utvikling. Det må vi være med på. Muligheten for å koble musikkvitenskap med kunstfag og teknologimiljøet på Gløshaugen er helt unikt. Vi kan få til et program som viser internasjonal styrke, mener den ferske førsteamanuensen.

Allsidig
Han burde vite hva han snakker om. Ekeberg har deltatt i utallige samarbeidsprosjekter med kunstnere fra andre kunstarter og alle verdenshjørner. Han har komponert alt fra selvstendige orkesterverker til musikk og lyd for dans, film, teater, hørespill og multimedieinstallasjoner. Det har gitt ham et nettverk som utvilsomt skal komme til nytte i den nye jobben.

Ekeberg har i all hovedsak produsert elektroakustisk musikk. Spesialområdet hans er romlige lydopplevelser. Ekeberg forklarer at grunnmaterialet i musikkformen er syntetisert lyd og at i prinsippet kan all lyd brukes. Musikkformen bygger på den klassiske musikktradisjon og ble bygd opp i 1930 – 40-årene.

Her hjemme assosieres elektronisk musikk først og fremst med Arne Norheim og omtales av mange som ”pling-plong”-musikk. Det syns Ekeberg bare er morsomt, og har til og med gitt ut cd på et produksjonsselskap som heter Pling Plong Productions.

Spenner vidt
Fagområdet musikkteknologi omhandler alt fra å utvikle teknikker og metoder for å skape musikk, til metodikk, framføring, opplevelse, analyse og syntese av musikk.

Ved NTNU begynte fagtilbudet som et grunnfag høsten 2001. I 2003 ble faget etablert som treårig tverrfaglig bachelorstudium. Studieprogrammet involverer Institutt for musikk, Institutt for elektronikk og telekommunikasjon og Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap.

Ildjelene bak har i første rekke vært Carl Haakon Waadeland, Roger Valstad, Ola Kai Ledang og Jan Tro.

Høsten 2001 ble det tatt opp ti studenter. Med etableringen av bachelorprogrammet ble opptaket fordoblet. I fjor ble studiet utbygd til å omfatte masterprogram.

Kamp om plassene
Førsteamanuensis Carl Haakon Waadeland ved Musikkonservatoriet opplyser at det er stor søkning til studiet.

– Vi pleier å ha godt over 300 søkere til de 20 plassene. Den voldsomme interessen kan forklares med at faget har bred anvendelse og åpner for mange yrkesvalg. Musikkteknologi dominerer både produksjon og distribusjon av musikk. Enten en hører cd-plater, ser på tv eller går på konserter, er lyden vi hører alltid bearbeidet og formidlet ved bruk av musikkteknologiske hjelpemidler og instrumenter, forklarer Waadeland.

Tekst og foto: Synnøve Ressem