MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Vil utfordre Fast (29.8.06, 10:00)

Med Fast, Yahoo og Google pluss flere til innenfor bygrensa, så er det nærmest opplest og vedtatt at Trondheim er søkemotorbyen. Men gror det i fotsporene til de store? Jo da, et eksempel er Boitho, et ferskt firma i Innovasjonssenter Gløshaugen.

PROGRAMMERINGSRACERE: Runar (foran) laget sin første søkemotor da han var 18 år, og Magnus har en andreplass fra NM i programmering.
Karene i Boitho har jobbet med sitt prosjekt siden ”forrige århundre”, men etableringen av firmaet skjedde for ett år siden og innflytting i Perleporten var i mai. Forretningsidéen er å levere løsninger for søk i interne dokumenter for mindre bedrifter.

Tok av i 2003
- Vi har holdt på siden 1998 med vårt prosjekt forklarer Buvik. – Men det var først i 2003 at det tok av, da vi fikk inn vår første investor med 300.000 kroner.

Nylig kom en enda større slump penger inn i firmakassen, ved at Springfondet kjøpte 20 prosent av aksjene for 1 million kroner. Det priser Boitho til fem millioner, og det er ikke verst for en bedrift som foreløpig ikke har solgt et eneste produkt.

Bak Springfondet står Christen Sveaas’ investeringsselskap Kistefos, og nettverket de får tilgang til gjennom Sveaas vil nok bli viktig for de unge entusiastene bak Boitho.

Dropouts
Som gründere har de to ivrige optimistene en bakgrunn som setter dem i bås med andre kjente datagründere (Steve Jobs i Apple for eksempel): De er begge ”dropouts”, i alle fall foreløpig.

DROPOUTS: - Vi har gått på skole hele livet, sier de to karene i Boitho, som er blitt så oppslukt av sin firmautvikling at de har problemer med å motivere seg for å fullføre siv.ing-utdannelsen.
- Jeg har gått på skole hele livet, og syntes det var spennende å satse på firmaetablering, sier Buvik, som foreløpig ikke har fullført noen bachelor-grad, men tatt mange interessante og nyttige fag for det arbeidet han nå holder på med.

Kollega Magnus Galåen mistet litt av interessen for studier da Kvalitetsreformen slo inn i høyere utdanning.

– Vi fikk plutselig mange uiniteressante, obligatoriske fag inn i de første deler av studiet, konstaterer han. Men han synes det er fint å holde på studentstatusen, og regner med at han fullfører en mastergrad innen overskuelig fremtid.

Har tatt søkemotorfagene
De har begge sittet under Fast-gründer Arne Halaas’ kateter, og plukket med seg de fagene som er viktige når man har som ambisjon å gi Fast hard konkurranse, i alle fall i et segment av markedet.

Søketjenester for bedrifter som ønsker å kunne finne fram raskt og enkelt i bedriftsinterne dokumenter av mange slag – Word, Excel, Powerpoint, epost etc – er den grunnleggende forretningsidéen i Boitho.

FAKTA

BOITHO:
Hvorfor dette rare navnet? Jo, boitho er gresk og betyr hjelp. – Alle gode navn var tatt, forklarer Runar Buvik.

- Men er det ikke mange som tilbyr dette allerede?

- IntelliSearch tilbyr et lignende produkt, men ikke egenutviklet i samme grad som vårt. Siden vi har utviklet vårt eget produkt, har vi også en solid kompetanse på dette feltet og vi betaler ikke lisens til noen andre. Fast er selvsagt en godt etablert konkurrent, men de selger systemer fra en million kroner og oppover. Vi tar sikte på en langt lavere pris og rette oss inn mor små- og mellomstore bedrifter, I første omgang med 50 – 100 ansatte. På lengre sikt fra 5 til 5.000, opplyser de to.

- Er produktet leveringsklart?

- Vi har hatt en pilot kjørende hos Forskningsparken i Oslo i et års tid, og 24SevenOffice i Oslo skal begynne nå. Vi er dessuten på jakt etter noen som kan tenke seg å være pilotinstallasjon her i Trondheim. Om et år regner vi med at vår løsning er hyllevare – kanskje hos Elkjøp?

- Det betyr at dere på lengre sikt satser på forbrukermarkedet?

LÆRT AV DE STORE: Vi står på skuldrene til kjempene og forbereder framtida, hevder de to gründerne ubeskjedent. – Vi har klokkertro på produktet, vi har sett på hvilke algoritmer de store søkefirmaene bruker og plukket det beste fra dem, sier Boitho-gründerne.
Ja, salg over disk hos elektrokjedene er en mulighet vi vurderer. Selve boksen vi bruker koster ca. 6.000 kroner, og hva pakkeløsningen skal koste, vil vi søke hjelp hos finansfolkene til å finne ut. Vi sikter selvsagt mot verdensmarkedet, derfor er vi veldig tilfreds med å ha fått med Springfondet, som har nyttig erfaring å bidra med når det gjelder internasjonalisering.

- Hvordan ser dere på markedsutstiktene?

- Informasjonsmengden vokser i bedriftene dag for dag – behovet for enkelt å kunne gjenfinne informasjonen man har bruk for vokser enormt. Bedriftene bruker mye tid på søk i informasjon, og vår løsning er veldig tidsbesparende.

Det er intet å si på fremtidstroen og entusiasmen hos Boitho-duoen.

– Få med at vi trenger flere folk – vi har penger, kontorer og opsjoner og et spennende arbeidsmiljø, er oppfordringen de vil ha gjort kjent i universitetsmiljøet, er den avsluttende appellen fra de to entusiastene.

Tekst og foto: Arne Asphjell

Boitho på nett
Kistefos på nett