Skaper lydleker for de minste
(4.9.06, 07:58) En ny type lekeapparater med lyd skal testes ut på barnehagebarn i Trondheim. Lekene er konstruert av overskuddsmaterialer i et samarbeid mellom studenter ved Institutt for produktdesign og førskolelærerutdanningen Dronning Mauds (DMMH). |
BEGEISTRET: Målgruppen er de minste barnehagebarna. |
I løpet av et todagers stunt har studentene laget lydleker som skal plasseres ut i barnehager i nærmeste framtid. Byggematerialene varierer fra gamle vaskemaskinbørster til et kompressordeksel og avkapp fra ventilasjonsrør.
Onsdag ble installasjonene presentert for et tilfeldig utvalg smårollinger med foreldre.
Til tross for uvante omgivelser og mange forstyrrende elementer, forholdt testgruppen seg ytterst positiv. Smårollingene stabbet og kravlet mellom apparatene og tok i bruk alle sansene i undersøkelsen.
Toddlerkultur
Ideen bak eksperimentet kom fra Knut Kvaran, som underviser i musikk ved DMMH. Han fikk inspirasjonen da han leste om ”toddlere” i sommer.
– Toddler er opprinnelig engelsk og betyr ”de som stabber og går”. Ordet brukes som betegnelse for akkurat den aldersgruppen, det vil si ett- og toåringer, forklarer den kreative høgskolelektoren.
- Toddlerkulturen handler om distinkte og særpregede væremåter og omgangsformer, med kroppslighet som et felles kjennetegn og samlek rundt store lekegjenstander. Eksempler kan være en sofa, store pappesker eller en madrass med laken det går an å gjemme seg under. Jeg fikk lyst til å utforske dette og legge til lyd som en ekstra dimensjon.
|
MILJØVENNLIG: Lekene er konstruert av overskuddsmaterialer. |
Gruppearbeid
Kvaran kontaktet Institutt for produktdesign, som han kjenner etter å ha deltatt på kurset Innovasjon i produktutvikling. Instituttet tente på ideen, og de ble raskt enige om en felles målsetting. Oppgaven skulle være å lage et lydlekeapparat som skal inspirere toddlerne til lek og lydutforsking. Studentene hadde selv ansvaret for utformingen.
Ca 100 studenter fra alle klassene på Institutt for produktdesign og 20 studenter fra Førskolelærerstudiet deltok.
Tekst og foto: Synnøve Ressem |