MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

NYSKAPING FRA NTNU:
Forlenger ferskfiskens diskliv (22.9.06, 07:10)

Er en fisk fortsatt fersk hele 13 dager etter at den gjorde sitt siste sprell? Vireo, en spinoff-bedrift fra NTNU, skal utnytte en ny teknologi som har som mål å øke holdbarheten i ferskvaredisken med 30 prosent.

Fire måneder har gått siden Fredrik Halmøy Wisløff og Thor-Egil Solhaug i Vireo jublet vilt og uhemmet over å ha kapret den gjeveste prisen under nyskapingskonferansen Innovator 06 – et Startstøttestipend på ikke mindre enn 500 000 kroner fra SpareBank1 Midt-Norge.

MYE MOSE: Norge er et mosegrodd land. Sphagnum dekker hele sju prosent av landet - og én prosent av landjorda på verdensbasis. De antibakterielle egenskapene ved produktet Sphagnan gjør det velegnet til å bevare friskheten i matvarer, som for eksempel fisk.
Det skortet ikke på godord fra juryen som vurderte prosjektet. Et entusiastisk gründerteam, troverdig forretningsplan og overbevisende presentasjon ble fremhevet.

Med utgangspunkt i en unik idé med stort kommersielt potensial, mente de at Vireo ville kunne utnytte regionale og nasjonale fortrinn i et internasjonalt marked.

Hemmer bakterieveksten
Vireo skal gjøre butikk av en splitter ny metode for konservering av matvarer. Men allerede i riktig gamle dager, kanskje helt tilbake til vikingtiden, var man klar over at mosen Sphagnum kan holde fisk og andre matvarer ferske en god stund.

Man ante nok ikke hvorfor det var slik, ettersom bakterier var ukjent materie for våre fryktinngytende forfedre.

I dag skaper bakterier mer frykt enn vikinger. Listeria og E.coli er lumske mikroorganismer som finner veien til tabloidavisenes forsider, og ikke så rent sjelden til andre unevnelige steder.

Men Sphagnum er bakterienes uvenn, har forskerteamet bak Vireo funnet ut. Mosens antibakterielle effekt blir nå fingransket av eksperter i Oslo og Trondheim.

- Produktet vårt er uttrekk fra Sphagnum-mosen. Dette stoffet kalles Sphagnan, og avsetter verken lukt, smak eller farge på matvarene det benyttes på. Oppløst i vann, legger man en coating av dette stoffet rundt fisken, for eksempel ved en liten dusj på fiskens vei nedover transportbåndet, forteller Fredrik Wisløff.

Med støtte fra Norges forskningsråd undersøker forskergruppen på NTNU hvordan denne prosessen optimaliseres.

Enormt marked
Fersk fisk har en holdbarhet på 10 dager, avhengig av fiskeslag. Vireos mål er å kunne øke dette til 13 dager med sitt produkt som hindrer bakterieveksten.

SATSER FRISKT: Fredrik Halmøy Wisløff (f.v.), Simon Ballance og Thor-Egil Solhaug håper på at fiskeindustrien får øynene opp for Sphagnan.
På det internasjonale markedet er det kun 10 prosent av fisken som eksporteres fersk – resten havner i fryseren. Det er dyrt for produsenten å fryse ned fisk. Dessuten oppnår frossen vare betydelig lavere priser enn ferskvare.

- Kan produktet deres forlenge holdbarheten på all slags mat?

- Ja, det kan antakelig det. Grunnen til at vi satser på fisk, er at markedet etterspør lengre holdbarhet. Ferske laksefileter i MAP-pakning er det for eksempel svært vanskelig å tjene penger på i dag. Tre dager ekstra holdbarhet vil kanskje gjøre dette varesegmentet lønnsomt. Det vil gi økt matsikkerhet, økt holdbarhet og økt fortjeneste. Svinn vil kunne reduseres betraktelig, og markedets geografiske grenser for ferskvaretransport utvides, sier Solhaug.

Under European Seafood Exposition i Brussel i mai, fikk Vireo-teamet stor oppmerksomhet rundt Sphagnan. Nå arbeider de med å knytte til seg samarbeidspartnere i regionens fiskenæring, samtidig som utviklingen av produktet pågår for fullt.

Grundig testing
Veterinærhøyskolen har allerede testet Sphagnan på over 30 forskjellige bakteriekulturer, som Schewanella, Listeria og E.coli. Resultatene var svært overbevisende.

- Norsk Matanalyse i Oslo skal utføre reelle fisketester i mindre skala for oss, og designe testen ut fra produktet vi har. Neste steg er å ta testprosessen ut fra laboratoriet og inn i det virkelige livet, i fiskeindustrien. Men det er ikke lenger spørsmål om det fungerer – vi vet at det fungerer, konstaterer Wisløff, som samtidig påpeker at mye forskning gjenstår.

- Etter at vi vant Innovator 06 i mai har vi hatt større frihet i tidligfaseutviklingen. Dermed får vi økt verdien av prosjektet betraktelig før vi er avhengige av investorer, supplerer Solhaug.

For investorer trengs, hvis visjonen om å bli markedsledere internasjonalt skal oppfylles. Gode støttespillere fra Innovasjon Norge, NTNU og Norges Forskningsråd har allerede vært til stor hjelp. Nå er bedriften i dialog med aktører som kan være med på å industrialisere det patentbeskyttede produktet.

- Det må være en investor som tilbyr noe mer enn bare penger. Nå forsøker vi å kartlegge hvem vi kan samarbeide med i regionen, sier Wisløff.

Da er det ingen ulempe at de har fått en ny kaptein med på laget. Vireos ferske styreleder er nemlig ingen fersking: Finn Victor Willumsen har 20 år i fiskebransjen på baken.

FAKTA

Mosen Sphagnum ble brukt som bandasje under første verdenskrig da man gikk tom for bomull. Kvinneorganisasjoner brukte dem på grunn av mosens sterke oppsugingsevne. Sphagnum kan suge opp 20 ganger sin vekt i vann – som er mer enn det bomull klarer. Man var lenge uvitende om mosens antibakterielle effekt. Pionerene i denne forskningen har de siste 20 årene vært NTNU-professorene Terrence Painter og Bjørn E. Christensen. Professor Per Einar Granum ved Veterinærhøgskolen har vært med i 5-6 år. Forsker Simon Ballance er sistemann i det Forskningsrådstøttede teamet som er Vireos vitenskapelige “bakmenn”.

Veien mot et patent produkt
Parhestene Wisløff og Solhaug har arbeidet med Vireo det siste halvannet året, samtidig som de har fullført mastergradene sine ved Entreprenørskolen under Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse, NTNU.

Den kunnskapsintensive bedriften holder hus på Gløshaugen, i et miljø som utgjør et dynamisk skjæringspunkt mellom business og state of the art forskning – ideelt for forskningsbasert nyskaping.

- Gjennom en workshop i regi av Venture Cup i 2004 kom vi i kontakt med forskergruppen som har utviklet Sphagnan. NTNU Technology Transfer patenterer nå dette stoffet. Det er en møysommelig prosess som gjerne tar et års tid fra innlevering av patentsøknaden, som ble gjort i et engelsk patentbyrå 6. januar i år, forteller Solhaug. Så snart patentet er endelig godkjent, er kommersialiseringstoget klart for avgang. NTNU blir da eiere av patentet, mens Vireo blir lisenstakere for å selge Sphagnan til matindustrien. En tredel av eventuelle lisensinntekter tilfaller forskergruppen som har utviklet, og som stadig forsker på, Sphagnan.

Lett tilgjengelig råvare
Vireo skal holde norske råvarer friske og fine på veien fra havet til middagsbordet. Men hva med deres egen råvaretilgang?

- Sphagnum dekker sju prosent av Norge, og omtrent én prosent av landjorda på verdensbasis. Mosen er dessuten en fornybar ressurs som gror opp igjen i løpet av sju år dersom den høstes riktig. En bærekraftig utvinning ligger til grunn for vår virksomhet, sier de.

- Hvor kjøper dere mosen?

- Det er flere som leverer mose til oss, men akkurat nå finnes det ingen industriell leverandør her hjemme. Når produksjonen vår blir større, må vi muligens importere Sphagnum fra utlandet, forklarer Solhaug.

Det er altså millioner i mosen, i mer enn én forstand. Men ett spørsmål melder seg: Hva med oss som skal spise fisk som er oversprøytet med dette stoffet? Er det trygt?

Solhaug og Wisløff svarer unisont beroligende:

- Sphagnan er et pectin, og helt trygt å innta. Du kan spise så mye mose du vil, spøker Vireo-guttene, og åpenbarer to friske smil.

Tekst og foto: Kenneth Stoltz