MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

NTNU for full musikk (27.9.06, 14:08)

Det stod både jazz og klassisk musikk på programmet da Trondheim Kammermusikkfestival startet i går kveld. NTNU ønsker å bruke festivalen til å vise seg frem internasjonalt.

- Vi bruker kammermusikkfestivalen til å profilere NTNU, bekrefter Anne Katharine Dahl, informasjonsdirektør ved NTNU.

BRA JAZZ: Bendik Hofseths komposisjon «Tilfluktssteder» ble framført av Trondheim Jazzorkester.
Klassisk og jazz
Det ble holdt to åpningskonserter, eller «innflyttingsfester» på Dokkhuset i går.

Under den første konserten ble det holdt en offisiell åpning av festivalen ved kulturminister Trond Giske. Her fikk man blant annet høre det kjente klaverstykket ”Frühlingsrauschen” av vår egen Christian Sinding. Astor Piazzolla, som er kjent for sin tangomusikk, var også blant komponistene man fikk høre under den første åpningskonserten.

Den andre «innflyttingsfesten» ble holdt senere på kvelden, og da var det jazz som stod på programmet. Trondheim jazzorkester ble ledet av Bendik Hofseth, som selv spilte saksofon og hadde komponert musikken kalt «Tilfluktssteder». Dette var en utfremførelse av musikken, og musikerne kunne tilby publikum noen svært stemningsfulle låter, som så ut til å gå hjem hos de fleste.

Disse to åpningskonsertene viste hvilket mangfold Trondheim Kammermusikkfestival kan tilby. Den kommende uka kan man oppleve alt fra musikk som er komponert av den islandske rockegruppa Sigur Ros til Wolfgang Amadeus Mozart. Her bør det med andre ord være noe for en hver smak.

Viktig for fagmiljøet
Kammermusikkfestivalen er ikke bare en konsert for befolkningen i Trondheim. Flere studenter ved NTNU får stort faglig utbytte av å være med. Derfor har universitetet valgt å inngå en samarbeidsavtale med festivalen, som bl.a. innebærer en årlig støtte til festivalen med 200.000 kroner og leie av lokaler tilsvarende en støtte på 50.000 kroner.

Sammen med jazz er kammermusikk faglig fremragende innenfor NTNU sitt musikkvitenskapelige miljø, og gjennom sin støtte til festivalen får universitetet tilgang til en del konserter som spilles for kammermusikkmiljøet i løpet av året. Disse kan man da bruke til relasjonsbygging enten internt eller eksternt. Dessuten får de ansatte ved NTNU rabatter ved diverse konserter.

- Vi minner oss selv om at vi er et universitet med en teknisk-naturvitenskapelig hovedprofil, men vi rommer også kunstneriske og estetiske fag som NTNU skal profilere seg gjennom i følge vår strategi, opplyser Dahl.

GODT SAMARBEID: Informasjonsdirektør ved NTNU, Anne Katahrine Dahl, er glad for å kunne samarbeide med kammermusikk- og jazzfestivalen.
Internasjonalt fremragende
NTNU har visse kriterier for hvem de ønsker å samarbeide med. For det første er det viktig at samarbeidspartneren er anerkjent som nasjonalt fremragende. Det er også viktig med en logisk kobling mellom universitetet og samarbeidspartneren. Derfor har NTNU valgt å samarbeide med både kammermusikkfestivalen og jazzfestivalen fordi de to står meget sterkt i Trondheims musikkmiljø blant studentene.

- Kammermusikkmiljøet i Trondheim har et internasjonalt renommé. NTNU ønsker også et internasjonalt renommé, så når det gjelder faglig standard føler vi at vi har en del felles med kammermusikkfestivalen, sier Dahl. NTNU har så langt fått mye ut av profileringen sin. Det har vært stor oppslutning om konserter blant de ansatte. Det har dessuten vært lagt ut en quiz på nettet med stor deltakelse, noe som tyder på at folk interesserer seg for musikk.

Leier i ti år
NTNU har en leiekontrakt på Dokkhuset i ti år, med en mulighet til å fornye den i ti nye år. Dette er godt nytt for det unge kunstmiljøet i Trondheim. Både kammermusikkfestivalen og jazzfestivalen skal arrangeres i Dokkhuset. I tillegg skal Trøndelag Jazzsenter og et nytt midtnordisk senter for kammermusikk, som er under oppbygging, inn der.

- Dokkhuset skal dessuten brukes til utstillinger for den andre delen av våre kunstneriske fag, nemlig Kunstakademiet, sier Dahl.

NTNU samarbeider med jazzfestivalen på samme måte som med kammermusikkfestivalen, ettersom den også er internasjonalt anerkjent. Avtalen med de to festivalene går ut i 2006, og ledelsen ved NTNU har allerede begynt å diskutere hvilke samarbeidspartnere og hvilke samarbeidsformer man ønsker å satse på i 2007.

STOLT SNØFUGL: Vegar Snøfugl er stolt over mangfoldet kammermusikkfestivalen kan tilby.
Helt rått
Vegar Snøfugl er daglig leder ved Dokkhuset og stolt over det kammermusikkfestivalen kan tilby.

- Vi syntes selv at den musikken vi presenterer er av såpass høy kvalitet at man ikke nødvendigvis må ha hørt om den før, men at man får en unik opplevelse når man kommer på konsert, sier han. Det er en fisk som symboliserer tittelen på årets festival – Helt rått. Snøfugl er svært glad for den rollen NTNU spiller - universitetet er en av festivalens tre hovedsamarbeidspartnere. Blant annet har NTNU prosjektuke den kommende uken. Tidspunktet festivalen legges på er for øvrig helt bevisst.

- Vi er ikke en sommerfestival. Kammermusikkfestivalen er lagt på høsten for å trekke studentene som bor i Trondheim til oss, forklarer han.

Tankegangen for kammermusikkfestivalen er at lyttere og musikere liker å krysse grenser. Snøfugl tror at folk ikke er så bundet av bestemte sjangere som de kanskje har vært tidligere.

- Målet vårt er å presentere den vide formen for kammermusikk hvor vi inkluderer det som skjer i dag, og ikke bare strykekvartetter fra Mozarts tid, sier han.

NTNU bidrar
På Dokkhuset holder både TrondehimSolistene og Trondheim Jazzorkester hus, og de deltar begge under årets kammermusikkfestival. Musikerne er stort sett studenter, og begge ensemblene er verdenskjente. Blant annet var jazzorkesteret nylig i Tokyo hvor de holdt en konsert for 5.000 mennesker.

- TrondheimSolistene har kommet så langt at de nå spiller med stjerner som Anne-Sophie Mutter, og Øyvind Gimse, som er kunstnerisk leder for dem, er også en verdensstjerne, sier Snøfugl

Tekst og foto Knut Sørheim

Festivalens nettsider