MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Marine nyvinninger skaper bølger (5.10.06, 19:39)

Teknologistudenter fra Tyholt og Gløshaugen kaprer internasjonale priser for nyskapende skipsdesign.

Oslo, torsdag morgen kl. 09.00: Marine Industries Forum 2006 sjøsettes av Jens Stoltenberg. I statsministerens kjølvann følger EU-toppen Günter Verheugen, Kjell Inge Røkke og sjefene for Det Norske Veritas og Knutsen OAS.

CONTAINERTERMINALER I GIGAKLASSEN kan være løsningen på fremtidens kapasitetsutfordringer på havet.
Eksperter i Team-prosjekt holder vann
Så border en gjeng NTNU-studenter podiet. En prosjektgruppe bestående av fem siv.ing-studenter har vunnet andreplassen i MIF-konkurransen VISIONS Academic Contest med sitt ”Morgendagens skip”, som opprinnelig var kvintettens EiT-prosjekt i vår.

Og morgendagen ser ut til å by på flere og større ULFCH-er. Det vil si Ultra Large Floating Container Hubs, eller rett og slett enorme containerterminaler. Gruppen var sammensatt av to studenter fra Institutt for marin teknikk, én fra industriell økonomi, én fra teknisk design, pluss ankermannen fra maskin.

Andrepremien på 3.000 EURO kommer nok godt med. Vel så verdifull er muligheten til å knytte kontakter i skipsindustrien under MIF-konferansen.

- Mange viser interesse for prosjektet vårt, og gir uttrykk for at vi har en god idé, forteller en travel Serge Schwalenstöcker, som i følge med Kristin Skoglund, Sturla Aam, Astrid Helland og Petter Dahle Melhus håper å få satt sin ULFCH på det maritime kartet.

CRUISESKIPET HAR en rekke småbåter akter, som kan ta med halvparten av passasjerene på fiske- og dykketurer, mens resten aktiviseres i land med shopping eller kulturelle adspredelser.
Designer fleksible cruiseskip
Marinstudenter gjør det stort også på andre siden av den store dammen. Seks fjerdeårsstudenter fra Institutt for marin teknikk drar til Fort Lauderdale i Florida på fredag for å motta sin andrepremie i Dr.Lisnyk Student Ship Competition. Konkurransen arrangeres hvert år av organisasjonene SNAME (Society of Naval Architects and Marine Engineers) og ASNE (American Society of Naval Engineers).

- Spesielt SNAME betraktes som den mest respektable organisasjonen for skipsingeniører, og leverer utallige forskningsrapporter til bruk i skipsindustrien, forteller en reiseklar Torkel Ugland.

Konkurransen har gått ut på å prosjektere et skip som veier mer enn 500 tonn.

- I prosjektet vårt har vi gjennomført total prosjektering av et cruiseskip med plass til 600 passasjerer. Dette er et ganske lite skip i forhold til verdens største skip som er på ca. 3.300 passasjerer, forklarer Ugland.

PÅ VEI TIL FLORIDA: Håkon Baste, Torkel Ugland Jonathan Sørbye, Lars Torgersen, Kristian Hjelmeland og Anders Tønnessen får spennende dager på SNAME-konferanse i Fort Lauderdale 10.-13. oktober.
- I motsetning til mange skip som lages nå med klatrevegg, surfebølge, innendørs skøytebane og så videre, valgte vi å prosjektere noe som ikke eksisterer, nemlig skip med småbåter i skroget. Det er 60 småbåter for halvparten av passasjerene som kan brukes til fisking, båtsport eller dykking. Tanken er at halvparten av passasjerene kan være i båtene, mens resten kan kjøres til land i Karibien for shopping, sightseeing og lignende, sier Ugland.

Håper å få storfisk på kroken
NTNU-studentene har allerede fått mye god respons på prosjektet sitt - som har fått navnet "Cruiseskipet for Ham og Henne" - og Ugland legger ikke skjul på at de håper å få industrielt napp i USA:

- Vi skal se litt rundt om i Florida i noen dager, før vi tropper opp på prisutdeling og presenterer konseptet vårt for en del av de høye herrer i USA. Vi skal også på bedriftspresentasjon hos Royal Caribbean Cruise Lines, som har hovedkontor i Miami, sier Ugland.

Foruten nevnte Ugland er Håkon Baste, Jonathan Sørbye, Lars Torgersen, Kristian Hjelmeland og Anders Tønnessen med på laget. Kai Levander, professor og Senior Vice President i Aker Yards Turku i Finland, har vært veileder for cruiseprosjektet. Tilbakemeldingene fra oppholdet i Florida vil sannsynligvis avgjøre om marinstudentene går videre med sitt fleksible cruiseskip.

Av Kenneth Stoltz