MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Nidaros hadde den største sangboka (18.10.06, 08:16)

Nidarosdomen hadde flere liturgiske sanger enn andre katedraler i Europa under middelalderen.

Fra hele Europa fant sangene vegen til Nidaros og ble sirlig nedtegnet på pergament. Noter og sangtekster ble samlet i vakre bokverk. Etter reformasjonen ble mesteparten ødelagt. En del ble skåret i stykker og for eksempel brukt til å binde inn andre dokumenter.

EKSPERT: Andreas Haug er ekspert på middelaldermusikk og en av forfatterne til boka ”Nidarossekvenser”.
Forskermat
I senere tid er rester av de gamle bøkene funnet og tatt vare på og blir i all hovedsak oppbevart ved Riksarkivet. Den fragmentariske bokskatten har vært et eldorado for norske og utenlandske eksperter på musikkvitenskap fra middelalderen.

Under ledelse av professor Andreas Haug ved Senter for middelalderhistorie har forskningen resultert i boka ”The Sequences of Nidaros” – Nidarossekvenser - nylig utgitt på Tapir akademisk forlag.

Et musikksentrum
- Boka dokumenterer, at selv om Nidaros var en geografisk utpost, så var det så visst ikke noe provinsielt over musikken, forklarer eksperten på middelaldermusikk. Han opplyser at en sekvens er en liturgisk sang som ble brukt ved messer i alle middelalderkirker.

Opprinnelsen
- Vi har dokumentert 111 forskjellige sekvenser fra Nidaros. Det er det største sangrepertoaret som vi kjenner til fra middelalderkatedralene.

Ved å sammenligne håndskrift, stil og språk, kan vi spore opprinnelsen til sangene. De har kommet fra forskjellige deler av Europa og til forskjellig tid.

De eldste sangene stammer fra de tysktalende områdene, men etter 1150 har sangstrømmen kommet fra England og Frankrike, forteller Haug.

THE SEQUENCES OF NIDAROS er en bok på vel 400 sider, utgitt på Tapir Forlag.
Internasjonalt
Musikkvitenskap fra middelalderen har et beskjedent omfang her til lands men er et stort forskningsområde i utlandet. Under arbeidet med boka ”Nidarossekvenser”, har de internasjonale forskerne vært samlet til tre konferanser - i Trondheim, ved Yale University og i München.

Andreas Haug kommer fra Tyskland og er professor ved universitetet i Erlangen. De siste fem årene har han vært knyttet til Senter for middelalderstudier, som professor og professor II.

Mandag tok han et foreløpig farvel med NTNU-miljøet og vendte han tilbake til Erlangen.

Etterfølgeren hans ved Senter for middelalderstudier kommer også fra Tyskland og heter Roman Hankeln.

Tekst og foto: Synnøve Ressem