LESERBREV Tor G. Syvertsen: Toaletter, klokker og organisasjoner
(9.11.06, 13:53)
I oktober-utgaven av Harvard Business Review er det et intervju med professor emeritus ved Stanford University James G. March, som er en av nestorene innen organisasjonstenkning og sosiologi. I intervjuet sier han blant annet: ”No organization can work where the toilets don’t work”.
Dette kan utlegges på flere måter, f. eks. at elementære menneskelige behov må ivaretas for at menneskene i organisasjonen skal kunne fungere, eller at en organisasjon som ikke engang klarer noe såpass enkelt som å holde toalettene i orden kan hvertfall ikke klare de langt vanskeligere oppgavene den sannsynligvis er satt til å utføre.
NTNUs toaletter fungerer etter min erfaring stort sett utmerket, takket være et dyktig vaktmesterkorps. Det er meg derimot en gåte, at klokkene i Sentralbyggene på Gløshaugen har stått stille i snart ett år. I november 2005 trodde jeg at klokkene var stanset med spøkefull vilje for å forvirre studenter på veg til sin første eksamen, men de står fortsatt, og man kan fundere på hva årsaken kan være.
Noen vil kanskje snakke om ansvarsfraskrivelse og latskap, men slik jeg kjenner vaktmestrene både på Dragvoll og på Gløshaugen, er de ansvarsfulle og slett ikke redde for å ta i et tak. Det kan tenkes at man her står overfor et teknisk problem av dimensjoner, men det burde vel nettopp være en utfordring for et teknologisk universitet!
Jeg er nok redd for at den egentlige årsaken er litt mer grunnleggende - nemlig at vi etter flere år med organisasjonsinnvikling har fått et system som er så omstendelig at ingen vil vikle seg inn i de byråkratiske irrganger som må gås for å kunne utføre arbeid utenom de daglige rutiner.
Svaret får vi neppe vite, men det ville være kjekt om klokkene ble satt i gang eller fjernet. Det beste som kan sies, er at klokkene viser korrekt tid to ganger i døgnet!
Sentraladministrasjonen kan eventuelt vedta at NTNU som første universitet i verden, har avskaffet tiden. |