MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

LESERBREV

Einar Halmøy: Hvem har ansvar for studieinnhold? (14.11.06, 12:56)

NTNU sender fra seg elektriske analfabeter, mener innsenderen.

Vi får nå ut to kull med studenter fra studieprogram Produktutvikling og produksjon som ikke har fått noe undervisning om elektrisitet og magnetisme. De fleste av dem har bare 2FY fra videregående. Der lærte de kun om likestrømskretser med motstand i serie og parallell. Kanskje husker de litt av det også.

Begrep som vekselstrøm og magnetisme er ikke engang nevnt i den læreboka jeg har sett gjennom (Ergo). De få som tok 3FY har derimot en bakgrunn som er sammenlignbar med den gamle reallinja i gymnaset.

Tidligere var elektromagnetisme en viktig del av det obligatoriske fysikkurset på NTH og NTNU. I studieplanene for 2003-04 og 2004-05 var det falt helt ut, og ingenting er kommet i stedet.

For 2005-06 og 2006-07 er litt tatt inn igjen. Emnet omfatter nå elektrisitet, magnetisme og elektriske kretser sammen med mye dynamikk og termodynamikk. Av faglæreren har jeg forstått at det bare er plass til 2-3 uker med elektro på slutten av semester 2h. Det kan neppe bli noen grundig innføring i fagfeltet. Heller ikke tilbys det flere kurs senere.

Dynamikk og termodynamikk, som nå dominerer det eneste fysikkurset, kommer derimot igjen som egne emner i etterfølgende semester.

Vi sender altså ut studenter som skal drive med produktutvikling og produksjon, som ikke engang har lært hva en transformator er, som vet mindre enn vaktmesteren på fabrikken. Hvem har ansvaret for dette?

Faglærerne på ”Fysikk” underviser sikkert det som ”kunden” ønsker, og ulike fagmiljøer på ”Maskin” har naturlig nok sine egne kjepphester de gjerne vil ri. Men det må da finnes noen som har et helhetssyn og –ansvar?

I gamle dager hadde mine venner på ”Maskin” et to-semesters kurs i fysikk første året, hvor elektromagnetisme var dominerende. I tillegg hadde de et eget kurs i Elektroteknikk i høyere årskurs.

I andre europeiske land har maskinstudenter elektrisitet og reguleringsteknikk gjennom alle de fire første semestrene.

Vi kan ikke sende fra oss elektriske analfabeter. Burde ikke 3FY være obligatorisk for opptak på sivilingeniørstudiet?

Einar Halmøy
Institutt for produktutvikling og materialer

 
 
    
 SEND INN LESERBREV TIL
 REDAKSJONEN >>>
 
 FLERE LESERBREV:
Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk (19.1 2010)
 
Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken (15.1 2010)
 
Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut? (13.1 2010)
 
Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK (30.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis (21.12 2009)
 
Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU” (15.12 2009)
 
Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva? (10.12 2009)
 
Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker (10.12 2009)
  Allan Krill: For mappa mi (14.12 2009)
 
Per Carlsen: Læresteder i klemme (7.12 2009)
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme (9.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Saltkraftverk (30.11 2009)
 
Arkiv