MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Student og strateg (21.11.06, 06:03)

Han har flere liv på samvittigheten enn Josef Stalin og studerer historie på Dragvoll. Eivind Leknes fra Trondheim er en av Norges beste Starcraftspillere.

- Jeg har faktisk fått tilbud om betaling for å lære folk opp i Starcraft, bekrefter han.

FLITTIG STUDENT: Eivind Leknes studerer historie på Dragvoll.
Fort unnagjort
Starcraft er et såkalt sanntids strategispill som man ser ovenfra. Målet med spillet er å bygge opp en hær man kan knuse motstanderen med.

Handlingen foregår i verdensrommet, og det er mennesker og romvesener som slåss mot hverandre. Spillet foregår i et forrykende tempo, og en runde varer sjelden lenger enn et kvarter hvis det er dyktige spillere involvert.

Kjærlighet ved første blikk
Starcraft ble sluppet ut på markedet i 1998, og over ni millioner eksemplarer har blitt solgt siden den gang. Leknes kan fremdeles huske detaljer fra den første gangen han prøvde spillet.

- Jeg husker broren min kom hjem med et ekesmplar av Starcraft, og det var kjærlighet ved første blikk, sier han. For et par år siden spilte han Starcraft to til tre timer hver dag. Da var han på toppen av sin karriere som Starcraftspiller.

OL i dataspill
De fleste mennesker forbinder kun dataspill med lek og moro. I Korea finnes det derimot personer som har gjort Starcraft til et yrke på heltid.

- De beste spiller Starcraft åtte timer hver dag, forklarer Leknes.

Han har selv deltatt i store konkurranser både i USA og Korea. I 2004 deltok Leknes blant annet i World Cyber Games som ble holdt i San Fransisco. Dette er en slags olympiade i dataspilling.

Stort i Korea
Det er vanskelig å forestille seg hvor stort Starcraft er i Korea. I Europa og Amerika blir det vanskelig å livnære seg på å spille Starcraft. De beste spillerne tjener sjelden mer enn 50.000 kroner i året.

Hvis man derimot reiser til Korea for å delta i turneringer, er det straks mer penger å hente. I Korea har noen av de beste spillerne sponsoravtaler som er verdt over en million kroner. Turneringene blir sendt på TV, hvor landets mest anerkjente kommentatorer geleider seerne gjennom kampene. I enkelte av turneringene er førstepremien på hele 40.000 dollar.

- Det finnes arrangementer som trekker 30.000 tilskuere. Det er like mange mennesker som et fullsatt Lerkendal, kommenterer Leknes.

POPULÆRT: Starcraft er et spill som har stor underholdningsverdi både for spillere og tilskuere.
Kamper med underholdningsverdi
Starcraft er et gammelt dataspill, og man har i de fleste land bortsett fra Korea, snakket om at spillet snart vil dø ut. Leknes tror derimot ikke at dette er tilfelle. Han mener det fortsatt er mulig å la seg imponere av spillet, selv om man har sett det meste før.

- Folk vil alltid la seg imponere av nydelige mål og finter i fotball, selv om man har sett det før. Slik er det også med Starcraft. En god kamp vil alltid ha høy underholdningsverdi både for deltakere og tilskuere.

Mange personer har dessuten kontrakter som varer i flere år framover. Det finnes til og med profesjonelle spillere av Starcraft som har forsikret hendene sine, bekrefter Leknes.

Velger studier fremfor spill
Dataspill kan være en farlig konkurrent til studiene. En av årsakene til dette er at både studier og dataspill ofte involverer bruk av pc. For noen kan det være mer fristende å bekjempe onde fiender fra verdensrommet enn å skrive semesteroppgave.

Leknes har måttet kutte ned på Starcraft for å holde seg a jour med skolen.

- Det kunne ha vært mulig å være både flittig student og profesjonell Starcraftspiller, men da hadde jeg ikke hatt noe liv ved siden av, sier han.

Nyttige egenskaper
Starcraft er et spill som krever at man har evnen til å tenke strategisk. Det er også meget viktig å kunne koordinere hånd og øyne, for hvert sekund teller når man spiller på det nivået Eivind Leknes befinner seg på.

Han mener at man er avhengig av å arbeide metodisk, og vise en enorm selvdisiplin for å bli virkelig god i Starcraft.

- Dette ser jeg på som viktige egenskaper når man er student også, legger han til.

DYKTIG: I dataspillverden går Eivind Leknes under navnet Eriador, og det er mange personer på internett som har måttet bite i gresset når de har møtt han i kamp.
Populært på NTNU
Eivind Leknes er ikke i tvil om at dataspill er en populær hobby blant mange av medstudentene på NTNU. Blant annet har han møtt mange NTNU-studenter som har spilt mye Starcraft før. Han ser heller ikke bort ifra at noen dataspill kan havne på timeplanen etter hvert.

- Hvis dataspill blir mer anerkjent i Norge, bør det være mulighet for at man på sikt kan ta fag som lærer en opp i å spille enkelte dataspill. Man har jo for eksempel allerede en idrettslinje på universitetet, påpeker Leknes.

Fremtidig idrettsgren?
Han tror likevel ikke at dette kommer til å skje med det første, men ser for seg at dataspill kan bli anerkjent som idrettsgren i Norge om ti-femten år.

Leknes har lang erfaring bak seg som spiller av Starcraft, og vet at det krever mye trening for å holde et høyt nivå. Etter mange år i gemet er han blitt meget trygg på seg selv som hærfører og strateg i spillet.

- Jeg tror samtlige innbyggere i Trondheim hadde tapt for meg i Starcraft, konkluderer han med et smil.

Tekst og foto Knut Sørheim

Starcraft på nett