LESERBREV Ola Nordal: Svar til Lars Ove Ørjasæter
(22.11.06, 10:17) Takk for tilbakemeldingen på artikkelen ”Antikvarisk elektromusikk” i
Universitetsavisa. Du har nok rett i at det er flere momenter i
artikkelen som kunne trenge litt presisering. Workshopen som ble omtalt i artikkelen ble arrangert for
førsteårsstudenter ved NTNU musikkteknologi. Initiativtagerne var
Roland Wittje fra Forum for kunnskapshistorie og Kunnskapsparken Faros
som skal sette opp utstillingen Etterklang på Vitenskapsmuseet i mars
2007.
Utstillingen omhandler vitenskap og teknologi i mellomkrigstidens
lydsfære. Det skal vises fram vitenskapelige instrumenter fra
akustikkforskningen ved NTH i mellomkrigstiden, eksempler for
elektroakustiske medieteknologier, og to elektroakustiske
musikkinstrumenter fra 1930-tallet, en Theremin og et Trautonium, som
skal lånes fra Norsk Teknisk Museum i Oslo.
Målet med workshopen var å gi studentene erfaring med 1930-tallets lyd,
blant annet gjennom å lage Thereminer.
Vi hadde syv grupper med
studenter. Fem grupper bygde instrumentet med byggesett fra Moog, og to
grupper gjenskapte lyden fra en Theremin og et Trautonium digitalt og
styrte dette med moderne MIDI-kontrollere.
Måten vi gjorde det siste på
var å sample lyden fra en Korg Poly MP-4 og en Roland 100m modulær
synthesizer fra midten av 1970-tallet. Slik fikk studentene både
kontakt med ”pionér-synthesizeren” Theremin, den populære analoge
synthesizeren fra 1970-tallet, og den moderne digitale utgaven som lett
kan programmeres på en hvilken som helst bærbar PC.
Seansen ble
avsluttet med en legendarisk konsert med det nyoppstartede TTO –
Trondheim ThereminOrkester.
Resultatene fra workshopen skal brukes i et hands-on bord der besøkende
ved utstillingen selv skal få mulighet til å prøve å spille på
instrumentene, mens de originale antikvariske gjenstandene selvfølgelig
blir stående i sine montre.
At denne musikken lever i det beste velgående, har Ørjasæter helt rett i.
Rolanden og Korgene vi brukte på workshopen fikk vi låne fra et
Trondheimsbandet Bitch Cassidy som lager all musikken sin med analoge
synthesizere.
I tillegg vil jeg nevne at det er i ferd med å vokse fram
et svært levende og dynamisk miljø for eksperimentell og elektronisk
musikk i Trondheim – ikke minst på grunn av musikkteknologistudiet ved
NTNU. Mye av dette vises i konsertseriene til Klubb Kanin
Se disse nettsidene..
Neste kanin avholdes allerede i kveld (onsdag 25.11) på
Ni Muser, hvor vi blant annet kan få se og høre en Theremin i aksjon.
Ørjasæter og alle andre som er interessert i både antikvarisk og
moderne lyd ønskes hjertelig velkommen.
Ola Nordal,
Historiker ved Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap og
gruppeleder på workshopen i forbindelse med Etterklang. |