MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

Kunnskap og kapital på date (22.11.06, 15:25)

Toppledere fra industrien fikk møte fagmiljøene på NTNU, FoU-miljøene i regionen og studenter på en nøye planlagt date. Bordplasseringen var alt annet enn tilfeldig da de 80 deltagerne på topplederkonferansen samlet seg i Rådssalen.

Under samlingen for nyskaping og utvikling av Midt-Norge tirsdag, var målet å bryte ned barrierer mellom næringsliv og akademia. Konferansen var resultatet av et unikt samarbeid mellom NTNU og SpareBank1 Midt-Norge.

KJEMPEBRA mener Finn Haugan, adm.dir. i Sparebank 1 Midt-Norge, om slike samlinger som dette. Haugan sitter midt på det frermste bordet.
Flere av bedriftsrepresentantene ga uttrykk for at de følte seg små i møte med teknologiens høyborg. Men faglig fellesskap rundt bordet og kreative prøvelser, ga et resultat som nok gjør veien opp Høyskolebakken lettere neste gang.

- Kjempebra! Dette tror jeg vi skal bruke litt penger på neste år også, sa adm.dir. Finn Haugan i SpareBank1 Midt-Norge.

Beholde de gode hodene i regionen
Næringslivet har selv begynt å merke knappheten på arbeidskraft, og merker tilspisset konkurranse om studentene. Så hvordan rekruttere studentene til regionens bedrifter? Er det nok med øll og pizza på en årlig bedriftspresentasjon?

Studenter ønsker seg helst jobb i Trondheim, men kjenner ikke byens næringsliv særlig godt. Det viser en undersøkelse som nylig ble gjennomført blant studentene. Bedriftspresentasjoner er en vei å gå, men det finnes andre og kanskje bedre metoder.

Ideene myldret
Under en ”kreative bordsamtale” fikk deltagerne jobben med å besvare spørsmålet om hvordan man skal skape kontakt mellom næringslivet og studentene. Her er noen av ideene som ble klekket:

  • Gi studentene en faglig relevant sommerjobb før de havner i kassa på Rema! Få dem med i små prosjekter, diplomoppgaver
  • Lag partnerskapsavtaler mellom fagmiljøene og industrien!
  • Vi trenger en dugnad for profilering!
  • Hva med en trainee-ordning?
  • Kontakten mellom regionen og studentene må skje tidlig i studieløpet, ellers blir de fanget av Statoil eller Schlumberger!
  • Vi må tenke som bo:lyst, at det må være jobb for to, i de distriktene vi vil rekruttere flere nyutdannede.
  • Kjør busslaster med studenter rundt om og vis frem industriklyngene i regionen!

    - Det siste har vi allerede begynt med gjennom Ideportalen - med stor suksess. Vi har vært i Namsos og på Frøya, kunne Jan Onarheim fra Enhet for forskning og nyskaping fortelle. Og det blir flere turer.

    FORSAMLINGEN på Eidsvoll kan dette minne om, men det er forsamlingen i Rådssalen NTNU, 21. november 2006.
    Kunnskap og kapital fant hverandre; terskelen for kontakt mellom næringslivet og akademia ble senket i løpet av dagen. Prosjektideer ble sådd.

    Pengedryss til partnerskapsavtaler Det skal lages partnerskapsavtaler mellom fagmiljøer og industrimiljøer. Tilrettelegging for utplassering av studenter i alt fra sommerjobb og små faglige prosjekter, til diplomoppgaver eller fast jobb.

    Det skal lages en spennende presentasjon av trøndersk næringsliv. Regionens bedrifter skal virkelig få vist seg, i fellesskap.

    Og hvem skal betale?

    - Vi blir nok enige om et eller annet, sa konsernbanksjef Asbjørn Norberg i SpareBank1 Midt-Norge.

    Av Hege Tunstad
    Foto Gorm Kallestad

  •