Kunnskap og kapital på date
(22.11.06, 15:25) Toppledere fra industrien fikk møte fagmiljøene på NTNU, FoU-miljøene i regionen og studenter på en nøye planlagt date. Bordplasseringen var alt annet enn tilfeldig da de 80 deltagerne på topplederkonferansen samlet seg i Rådssalen. Under samlingen for nyskaping og utvikling av Midt-Norge tirsdag, var målet å bryte ned barrierer mellom næringsliv og akademia. Konferansen var resultatet av et unikt samarbeid mellom NTNU og SpareBank1 Midt-Norge.
|
KJEMPEBRA mener Finn Haugan, adm.dir. i Sparebank 1 Midt-Norge, om slike samlinger som dette. Haugan sitter midt på det frermste bordet. |
Flere av bedriftsrepresentantene ga uttrykk for at de følte seg små i møte med teknologiens høyborg. Men faglig fellesskap rundt bordet og kreative prøvelser, ga et resultat som nok gjør veien opp Høyskolebakken lettere neste gang.
- Kjempebra! Dette tror jeg vi skal bruke litt penger på neste år også, sa adm.dir. Finn Haugan i SpareBank1 Midt-Norge.
Beholde de gode hodene i regionen
Næringslivet har selv begynt å merke knappheten på arbeidskraft, og merker tilspisset konkurranse om studentene. Så hvordan rekruttere studentene til regionens bedrifter?
Er det nok med øll og pizza på en årlig bedriftspresentasjon?
Studenter ønsker seg helst jobb i Trondheim, men kjenner ikke byens næringsliv særlig godt.
Det viser en undersøkelse som nylig ble gjennomført blant studentene. Bedriftspresentasjoner er en vei å gå, men det finnes andre og kanskje bedre metoder.
Ideene myldret
Under en ”kreative bordsamtale” fikk deltagerne jobben med å besvare spørsmålet om hvordan man skal skape kontakt mellom næringslivet og studentene. Her er noen av ideene som ble klekket:
Gi studentene en faglig relevant sommerjobb før de havner i kassa på Rema! Få dem med i små prosjekter, diplomoppgaver
Lag partnerskapsavtaler mellom fagmiljøene og industrien!
Vi trenger en dugnad for profilering!
Hva med en trainee-ordning?
Kontakten mellom regionen og studentene må skje tidlig i studieløpet, ellers blir de fanget av Statoil eller Schlumberger!
Vi må tenke som bo:lyst, at det må være jobb for to, i de distriktene vi vil rekruttere flere nyutdannede.
Kjør busslaster med studenter rundt om og vis frem industriklyngene i regionen!
- Det siste har vi allerede begynt med gjennom Ideportalen - med stor suksess. Vi har vært i Namsos og på Frøya, kunne Jan Onarheim fra Enhet for forskning og nyskaping fortelle. Og det blir flere turer.
|
FORSAMLINGEN på Eidsvoll kan dette minne om, men det er forsamlingen i Rådssalen NTNU, 21. november 2006. |
Kunnskap og kapital fant hverandre; terskelen for kontakt mellom næringslivet og akademia ble senket i løpet av dagen. Prosjektideer ble sådd.
Pengedryss til partnerskapsavtaler
Det skal lages partnerskapsavtaler mellom fagmiljøer og industrimiljøer. Tilrettelegging for utplassering av studenter i alt fra sommerjobb og små faglige prosjekter, til diplomoppgaver eller fast jobb.
Det skal lages en spennende presentasjon av trøndersk næringsliv. Regionens bedrifter skal virkelig få vist seg, i fellesskap.
Og hvem skal betale?
- Vi blir nok enige om et eller annet, sa konsernbanksjef Asbjørn Norberg i SpareBank1 Midt-Norge.
Av Hege Tunstad
Foto Gorm Kallestad |