MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

LESERBREV

Nicolas Elvemo: Kommentar til Tjeldvolls innlegg (27.11.06, 12:22)

Studentene ved NTNU ønsker seg - såvidt jeg har oppfattet som representant på Studenttinget - helt klart en ordning med økonomiske insentiver til gode forelesere (se blant annet Studenttingsvedtak 18. oktober ).

Så lenge arbeidstagerne blokkerer den slags ordninger og ønsker å holde lønn og egenskaper adskilt, har man fratatt universitetet den viktigste gulroten. Da står man igjen med en pisk man bruker for lite (se bla. NOKUT-rapporten) og resultatet blir at man lager obligatoriske ordninger fordi de som har mest bruk for veiledning ofte er de samme menneskene som er mest overbevist om at de ikke har bruk den.

Bare for å presisere det: med "gode forelesere" snakker vi ikke nødvendigvis om forelesere som får studentene til å le. Vi snakker om forelesere som inspirerer - som viser en kjærlighet til faget sitt og som gjør at du får lyst til å sette deg ned med boka etter en forelesning du ikke sovnet på.

I dag vektlegger man forskning langt mer enn undervisning ved ansettelser, selv om arbeidstiden skal fordeles omtrent 50/50 mellom de to. Da signaliserer man at det å bli en god foreleser er noe man kan lære seg, eventuelt at utdanningskvalitet ikke er så viktig.

Enkelte later likevel til å mene at det å være inspirerende er noe mange enkelt og greit ikke har i seg. Her må man nok bestemme seg: enten ansetter man folk med de riktige egenskapene, eller så stimulerer man dem slik at de erverver seg de riktige egenskapene. Eventuelt begge deler.

Obligatoriske kurs for forelesere er dessverre en nødvendighet når de ansatte ikke går med på å belønne de flinke; her må de ansatte takke seg selv.

Som en konsekvens av at det vanligvis er svært vanskelig å endre noens atferd uten å bruke positive insentiver, forblir NTNU's ansatte akkurat like gode og dårlige på utdanning og undervisning som de alltid har vært.

Vi kan kanskje flytte oss oppover på rankinglister, få et bedre rykte i utlandet og publisere i bedre tidsskrifter - men når den daglige undervisningens kvalitet ikke blir noe bedre, er vi da blitt et bedre universitet?

Nicolas Elvemo
student og representant Studenttinget 06 og 07

 
 
    
 SEND INN LESERBREV TIL
 REDAKSJONEN >>>
 
 FLERE LESERBREV:
Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk (19.1 2010)
 
Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken (15.1 2010)
 
Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut? (13.1 2010)
 
Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK (30.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis (21.12 2009)
 
Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU” (15.12 2009)
 
Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva? (10.12 2009)
 
Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker (10.12 2009)
  Allan Krill: For mappa mi (14.12 2009)
 
Per Carlsen: Læresteder i klemme (7.12 2009)
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme (9.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Saltkraftverk (30.11 2009)
 
Arkiv