LESERBREV Nicolas Elvemo: Kommentar til Tjeldvolls innlegg
(27.11.06, 12:22)
Studentene ved NTNU ønsker seg - såvidt jeg har oppfattet som representant på Studenttinget - helt klart en ordning med økonomiske insentiver til gode forelesere (se blant annet Studenttingsvedtak 18. oktober
).
Så lenge arbeidstagerne blokkerer den slags ordninger og ønsker å holde lønn og egenskaper adskilt, har man fratatt universitetet den viktigste gulroten. Da står man igjen med en pisk man bruker for lite (se bla. NOKUT-rapporten) og resultatet blir at man lager obligatoriske ordninger fordi de som har mest bruk for veiledning ofte er de samme menneskene som er mest overbevist om at de ikke har bruk den.
Bare for å presisere det: med "gode forelesere" snakker vi ikke nødvendigvis om forelesere som får studentene til å le. Vi snakker om forelesere som inspirerer - som viser en kjærlighet til faget sitt og som gjør at du får lyst til å sette deg ned med boka etter en forelesning du ikke sovnet på.
I dag vektlegger man forskning langt mer enn undervisning ved ansettelser, selv om arbeidstiden skal fordeles omtrent 50/50 mellom de to. Da signaliserer man at det å bli en god foreleser er noe man kan lære seg, eventuelt at utdanningskvalitet ikke er så viktig.
Enkelte later likevel til å mene at det å være inspirerende er noe mange enkelt og greit ikke har i seg. Her må man nok bestemme seg: enten ansetter man folk med de riktige egenskapene, eller så stimulerer man dem slik at de erverver seg de riktige egenskapene. Eventuelt begge deler.
Obligatoriske kurs for forelesere er dessverre en nødvendighet når de ansatte ikke går med på å belønne de flinke; her må de ansatte takke seg selv.
Som en konsekvens av at det vanligvis er svært vanskelig å endre noens atferd uten å bruke positive insentiver, forblir NTNU's ansatte akkurat like gode og dårlige på utdanning og undervisning som de alltid har vært.
Vi kan kanskje flytte oss oppover på rankinglister, få et bedre rykte i utlandet og publisere i bedre tidsskrifter - men når den daglige undervisningens kvalitet ikke blir noe bedre, er vi da blitt et bedre universitet?
Nicolas Elvemo
student og representant Studenttinget 06 og 07 |