MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

LESERBREV

Allan Krill: Muntlig eksamen for over 100 studenter (14.12.06, 13:37)

Muntlig eksamen er på mange måter en god eksamensform, nyttig både for studenten og faglæreren. Ideelt sett, burde hvert emne inkludere et muntlig eksamen.

Ved muntlig eksamen får studenten erfaring og trening i å fungere under stress. Noen virker som de trives, andre blir helt lammet av skrekk. I en muntlig eksamen kan man unngå faglige misforståelser. Dersom formuleringen av spørsmålet eller besvarelsen er uklar, kan den bli rettet opp med en gang. Faglæreren og sensoren kan høre forskjell mellom en besvarelse som er basert på overfladisk pugg og en besvarelse der det ligger en dypere forståelse bak. Når forståelsen er dyp, kan oppfølgende spørsmål granske hvor dypt den egentlig går.

I Geologi innføring (TGB4100) har vi prøvd mange eksamensformer gjennom årene: skriftlig, flervalgs, og muntlig. Alle former har sine fordeler og ulemper. Det beste er en kombinasjon av flere former. Nå har vi en slags mappeevaluering basert på mange delprøver.

Et lite prosjekt teller 2 prosent, tre skriftlige midtsemesterprøver teller 8 prosent, 20 prosent og 20 prosent. Så er det en avsluttende eksamen, med skriftlig del som teller 48 prosent og muntlig del som teller 2 prosent.

Det kan virke latterlig å ha en vurdering som teller bare 2 prosent, men de fleste studenter tar den alvorlig. Av 134 studenter i faget, var det 119 som møtte opp til muntlig eksamen. Med mange delprøver går det mye tid til retting, men igjen, er prøver og tilbakemeldinger nyttige for studentene.

Når det er mange studenter på muntlig eksamen, må man ha mange spørsmål å velge mellom. Vi har 75 nummererte spørsmål og velger dem ved å plukke ut nummererte bingokuler. Fra tidligere erfaringer synes vi at muntlig eksamen gir de beste resultater når det er ca. 30 minutter per student.

For noen år siden, da hele karakteren var basert på muntlig eksamen, brukte vi hele 10 dager på avviklingen. Men de siste årene, med bare 2 prosent uttelling, får hver student bare tre minutter, og ca. tre forskjellige spørsmål. Karakteren er litt vilkårlig, men mye mer pålitelig enn de 2 prosent den teller. Kanskje vi øker den til 3 prosent neste år.

Universitetsreglementet sier at muntlige eksamener skal være offentlig, så i år brukte vi auditorium S5. De fleste studentene kom lenge før deres avtalte tid, og da kunne de orientere seg om hvordan det foregikk. Eksaminering fant sted langt fram i salen, og andre studenter kunne bare se ryggen til kandidaten som ble grillet. De kunne så vidt høre spørsmålene, men dersom kandidaten snakket lavt, var besvarelsen nokså hemmelig.

Videre info om denne eksamensformen, inklusiv tidsskjema, spørsmålene, og anonymiserte resultater, kan du finne på emnets hjemmeside .

Allan Krill
Institutt for geologi og bergteknikk

 
 
    
 SEND INN LESERBREV TIL
 REDAKSJONEN >>>
 
 FLERE LESERBREV:
Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk (19.1 2010)
 
Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken (15.1 2010)
 
Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut? (13.1 2010)
 
Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK (30.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis (21.12 2009)
 
Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU” (15.12 2009)
 
Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva? (10.12 2009)
 
Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker (10.12 2009)
  Allan Krill: For mappa mi (14.12 2009)
 
Per Carlsen: Læresteder i klemme (7.12 2009)
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme (9.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Saltkraftverk (30.11 2009)
 
Arkiv