KURSDAGENE: En bønn om hjelp
(4.1.07, 06:53) Etterspørselen etter ingeniører er større enn noensinne, og NTNU ber næringslivet om hjelp til å rekruttere studenter. - Vi har ikke nok studenter til dere, beklaget Per Schjølberg overfor et hundretalls ledere og mellomledere under Kursdagene 07.
Må være tidlig ute
Førsteamanuensen ved Institutt for produksjons- og kvalitetsteknikk ledet onsdagens sesjon i Moderne vedlikehold. I auditorium R1 i Realfagbygget fikk næringslivets kvinner og menn faglig påfyll, og knyttet kontakter med kolleger, forskere og studenter.
Men skal vi tro Schjølberg, er sjansen stor for at eventuelle beilere til IVT-fakultetets studenter må reise ”tomhendt” tilbake.
- Statoil, Elkem og Maintech har alle vært innom instituttet nå nylig, men vi har rett og slett ikke studenter til dem! Studentene starter oftest i jobb der de utfører masterprosjektet. Dere må hjelpe oss med å øke interessen for realfag blant de unge slik at vi får flere gode søkere, ba Schjølberg innstendig til salen.
Budskapet var klart: næringslivet må være tidlig ute og samarbeide med NTNU. Når studentene i den gamle stad står med diplomen i lomma, kan det være for sent.
|
INSPIRERENDE KURSDAGER for de unge foredragsholderne Tove Mathilassi Lien og Kåre Tommy Talberg fra Institutt for produksjons- og kvalitetsteknikk. Veileder Per Schjølberg (bak) er også godt fornøyd. |
Sikker fremtid
På første rad satt to av Schjølbergs egne kandidater, som vitnet om de gode tidene for teknologer da de fikk ordet.
”Vi er studenter og satser på fremtiden” var tittelen på et halvtimelangt foredrag der Kåre Tommy Talberg og Tove Mathilassi Lien redegjorde for sine mastergradsprosjekter.
Det vil si, masteroppgaven har de ikke begynt på riktig ennå, men fremtiden synes rimelig spikret, klappet og klar likevel. Disse to sikret seg nemlig jobb før jul, selv om de ikke er ferdig utdannet før til sommeren.
Tove har takket ja til tilbudet fra SINTEF Teknologi og samfunn, avdeling for sikkerhet og pålitelighet, der hun skal jobbe med sitt planlagte prosjekt om World Class Maintenance, som går ut på å utvikle systemer for innhenting av data for vedlikeholdsindikatorer, utvikle metoder for beregning av disse, samt se på bruken av indikatorene som beslutningsgrunnlag.
- World Class Maintenance kan defineres som en kontinuerlig forbedringsprosess mot beste praksis i alle aspekter innenfor vedlikehold, doserte Hønefossjenta.
Kåre da Vinsji
Kåre Tommy på sin side har skrevet kontrakt med Det Norske Veritas, avdeling for Kraner og Maskineri, og flytter ned til Bergen allerede på fredag. Der skal han skrive om – og ventelig senere arbeide med – sikkerhet for styresystemer til offshorekraner og vinsjer i regi av Petroleumstilsynet og Axess.
Det blir ikke første møte med ”vinsjan på kaia” for gutten fra Vågstrande. Han har jobbet med offshorekraner siden 1993, og tok fagbrev som industrimekaniker to år etter. Siden har han skaffet seg en solid femårig tilleggsutdanning fra NTNU, blant annet med fordypning innenfor optimalisering, styring og ledelse av vedlikehold.
Med stipend fra Kranteknisk forening vil IVT-studenten vurdere ny metodikk og teknologi tilknyttet vinsjer opp mot eksisterende teknologi og sikkerhetsstandarder.
Kontaktskapende Kursdager
Hva så med Kursdagene 07? Har det vært noe å hente for travle studenter med masteroppgaven lengst fremme i hodet?
- Det er kjempespennende å delta her. Det er fint å møte flere bedrifter, og samtidig ser vi klarere sammenhengen mellom det store mangfoldet av fagområder som er innenfor vårt institutt, forteller de to studentene, som også fremhever kulturbiten ved arrangementet.
- Det er alltid kjekt å knytte nye kontakter, mener Tove.
I lunsjen er det tydeligvis mange som gjerne vil hilse på og slå av en prat med de to sivilingeniører in spe. Men de er nok opptatt for en god stund fremover.
Konkurransen om NTNU-studentene har nemlig aldri vært hardere. Kanskje kan det lønne seg for ingeniørhungrige bedrifter å sette inn støtet allerede på immatrikuleringsfesten til høsten?
Tekst og foto: Kenneth Stoltz Dagens program for seminaret Moderne vedlikehold, med bl.a. bedriftsbesøk på Nidar
|