NYTT NUMMER AV GEMINI: Landets mest effektive nyskapingstiltak
(11.1.07, 12:17) Take Off-programmet ved NTNU begynte som en pedagogisk metode. I dag har det 250 bedriftsetableringer på samvittigheten. De fleste lever fortsatt i beste velgående. |
INTENSIVT: Professor Sigmund Waagø (bak) samler små grupper av studenter til en intens arbeidsøkt som ender med grundige forretningsplaner. Foto: Gorm kallestad/Scanpix |
I perioden 1995–2004 har 250 ideer blitt til bedrifter gjennom Take Off-programmet ved NTNU Entrepreneurship Center (NEC). 160 av disse bedriftene lever fortsatt; det regnes for en svært høy suksessrate.
Suksessen forklares med erfaring, analyse og hardt arbeid.
Leter, forkaster og velger
– Vi søker med lys og lykte etter gode ideer, og finner kanskje oppimot hundre aktuelle ideer foran hvert semester, sier professor Sigmund J. Waagø ved NEC, som har utviklet og gjennomfører Take Off-programmet.
– Så skjer det en trinnvis utvelgelse, og vi står igjen med de seks beste til slutt. Det er teknologibaserte ideer og idéhavere som får prøve seg, og vi legger vekt på at ideene vi velger ut, må ha forretningspotensial. Og så hjelper det jo hvis idéskaperen har et visst driv.
6 ganger 6 ganger 6
Seks grupper settes sammen. Hver av dem består av idéhaver, veileder, to ressurspersoner og fem studenter. Etter et forkurs får de seks dager på seg til å utarbeide en fullstendig forretningsplan for en idé.
FAKTA | GEMINI OM NYSKAPING
Mer om Take Off kan du lese i siste nummer av Gemini.
Her kan du også lese om en rekke andre bedrifter som har sin opprinnelse i fagmiljøene ved NTNU og Sintef – og om hva som driver gründerne.
Dette nummeret av Gemini er i sin helhet viet nyskaping og næringsliv. | De vurderer prosjektets kommersielle muligheter, og samler med hjelp fra erfarne veiledere inn informasjon fra hele verden. De skal vite alt om kunder, brukerbehov, konkurrenter og betalingsdyktighet.
De økonomiske analysene er grunnlaget for strategien i forretningsplanen. Planen blir til slutt presentert for et panel av personer fra venturekapitalselskaper og andre finansieringsmiljø.
Etter seks dager har idéskaperen fått med seg en god forretningsplan, ferdiglaget presentasjonsmateriale, og opplæring i å presentere forretningskonseptet. Han har fått en kompetent tilbakemelding, og han har etablert den første kontakt med finansieringsmiljøene.
– Bedre start kan man ikke få, slår Waagø fast.
|
SPESIALNUMMER: Årets første nummer av Gemini er i sin helhet viet nyskaping og næringsliv, og bringer historier om både små og store suksesser. |
God samfunnsøkonomi
De beste ideene har vunnet nasjonale konkurranser og kommet høyt opp på verdensmesterskapet i forretningsplankonkurranse, som avholdes hvert år ved University of Austin, Texas. En rekke store og suksessrike bedrifter har startet som Take Off-prosjekter.
Sett med samfunnsøkonomiske øyne, er Take Off et lønnsomt prosjekt. Verdiskapingen fra Take Off-bedriftene utgjorde i 2004 79 millioner kroner. Støtten til gjennomføring av programmet er tilbakebetalt av bedriftene i form av verdiskaping i løpet av under et år. Den samfunnsmessige avkastningen er beregnet til å være 133 prosent i 2004.
NEC har i dag undervisning i entreprenørskap, og en omfattende forskningsvirksomhet omkring finansiering, internasjonalisering og organisering av teknologibedrifter under start og utvikling. Fokus er på praksisorienterte tiltak.
Av Hege Tunstad |