MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

LESERBREV

Atle F. Sveen: It´s learning (10.1.07, 13:12)

Hva er egentlig poenget med It´s learning, spør innsenderen.

Et nytt semester begynner og mange spørsmål finnes. Hvilke pensumbøker må kjøpes, hvilke endringer er gjort i timeplanene og når skal første øving inn? Rimelig enkle spørsmål, og det å finne et svar burde heller ikke vært noe problem. "All faginformasjon blir lagt ut på It´s learning" har uheldigvis blitt omkvedet fra forelesere.

Avhengig av hvem du spør er dette en ordning som fungerer mer eller mindre ok, men man får nå ihvertfall ut informasjon. Hvis ikke It´s learning er nede da, som i dag. Først skal systemet oppgraderes, dette blir ferdig søndagen før semesterstart. I utgangspunktet en dårlig idè, men så går det ned igjen mandag ettermiddag grunnet overbelastning på databaseservere.

For et sjokk, siden er ute av drift i en kritisk periode rett før semesterstart, så klart det blir et massivt trykk på den når den kommer opp igjen. Hva "it solutions" har tenkt på her er mer enn jeg fatter, men noe er galt fatt når de presterer å utestenge et flertall av NTNUs studenter fra informasjon.

Hva er poenget?
Ikke det at jeg ikke har irritert meg over dette før, men hva er egentlig poenget med It´s learning? Jeg hører mange forelesere som ikke vil bruke It´s learning av grunner som bl.a. dårlig støtte for stud.ass-roller og angivelse av hvilke øvinger som er obligatoriske eller ikke. Så når jeg leser i Under Dusken at NTNU skal bruke 10 millioner på ny internweb, begynner jeg å lure.

Hvor vanskelig er det å lage et system der man kan:
1) Legge ut notater/beskjeder
2) Legge ut øvingsoppgaver og foiler
3) La studenter levere inn øvinger elektronisk
4) Ha en oversikt over øvinger
5) La studenter melde seg på aktiviteter

Det enkle er ofte det beste
Alle disse punktene klarer Institutt for matematiske fag å oppfylle med en enkel html-side, ingen fancy databaser, flash-løsninger, java-script eller andre ting som kan gå feil. Det eneste som ikke er mulig her er å levere øvinger elektronisk, men i og med at vi har innsida-innlogginga er jeg sikker på at det finnes flerfoldige mennesker på NTNU som kan klare å lage et system som oppfyller kravene over, og som samtidig er STABILT og ÅPENT (unntatt det som går på den enkelte student) for godt under 10 millioner kroner.

Jeg er ikke imponert over It´s learning, ihvertfall ikke når jeg aner at dette er noe NTNU har brukt mye penger på og når jeg ser hvor dårlig systemet fungerer i praksis. La noen ved NTNU lage et system som passer til universitetets krav og som mest av alt er enkelt og stabilt, så jeg slipper å mase på Orakelkontoret hver gang It´s learning er nede.

Atle F. Sveen
Student NTNU

PS: Jeg vet at det kan oppfattes som "slemt" å dømme It´s learning når "systemet" opplever problemer, men om det ikke kan klare en oppgradering og en semesterstart mister jeg all goodwill.

 
 
    
 SEND INN LESERBREV TIL
 REDAKSJONEN >>>
 
 FLERE LESERBREV:
Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk (19.1 2010)
 
Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken (15.1 2010)
 
Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut? (13.1 2010)
 
Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK (30.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis (21.12 2009)
 
Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU” (15.12 2009)
 
Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva? (10.12 2009)
 
Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker (10.12 2009)
  Allan Krill: For mappa mi (14.12 2009)
 
Per Carlsen: Læresteder i klemme (7.12 2009)
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme (9.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Saltkraftverk (30.11 2009)
 
Arkiv