MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

LESERBREV

Atle F. Sveen: Hva tilbyr Its learning av funksjonalitet? (12.1.07, 20:31)

I lys av diskusjonen rundt it´s learning har det gått opp for meg at det er mer enn en måte å spre informasjon på, det er et slags moteord, nemlig LMS (Learning Management Systems). Derfor har jeg prøvd å gå igjennom hvilke funksjoner som ligger i et LMS for å se hva som egentlig utgjør et LMS. Er det bare en ny, fancy TLA (Three-Letter Acronym) eller tilfører det faktisk noe nytt?

Merk at dette ikke er noen komplett liste, men det er de funksjonene jeg har merket meg med ved bruk av systemet over fem semestre på NTNU.

Meldingsoppslag på hovedsiden til hvert fag:
Her kan faglærer distribuere meldinger til studenter, det være seg om endringer i planer, ting som skal skje eller tilbakemeldinger til studentene i en gruppe.
- Trenger man et LMS til dette?
Nei, dette er statisk informasjon, og kan godt plasseres på en webside.

Deling av dokumenter fra faglærer til studenter:
Altså dokumenter som forelesningsnotater, tidligere eksamener og øvingsoppgaver samt utfyllende pensumstoff og andre ting som kan distribueres som datafiler i relativt små størrelser.
- Trenger man et LMS til dette?
Nei, dette er filer som like godt kan legges ut på en "normal" webside, og har man behov for adgangskontroll etc. finnes det mange systemer for dette.

Meldingstjeneste
Hvor faglærer kan sende meldinger til studenter, studenter til faglærer etc. Dette er private meldinger som går fra en til alle eller en til en.
- Trenger man et LMS til dette?
Nei, alle som går på NTNU har tilgang til e-post, det å bruke to systemer for meldingsgang er tungvint. Slik som situasjonen er i dag sender jeg aldri meldinger via it´s learning, dette fordi jeg av erfaring vet at folk sjekker oftere e-post enn it´s learning (selv har jeg skrudd på videresending av it´s learning-meldinger til min e-post).
For å ta et eksempel: Skal jeg sende en e-post til en foreleser må jeg: Gå inn på it´s learning, finne personens fulle navn, for så å åpne "telefonkatalogen for NTNU" og finne e-postadresse og så sende en e-post via min e-postklient. Dette fordi meldingssystemet i it´s learning ikke er det rådende kommunikasjonsmiddelet på NTNU.

Innlevering og godkjenning av øvinger:
Her kan man laste ned øvingstekst og levere dokumenter med besvarelsen, levere som gruppe eller enkeltvis.
- Trenger man et LMS til dette?
I en viss forstand er dette en meget god funksjon, så lenge de øvinger som skal leveres er på en slik form at det er fornuftig å levere dem elektronisk. Det har seg dog slik at i mange fag (matematiske, fysiske, mekaniske etc.) er det fortsatt i 2007 mye enklere å gjøre slike oppgaver på papir, noe mange studenter også sverger til. Dermed blir en hel rekke fag utelukket fra å bruke øvingsinnlevering i it´s learning.

Oversikt over deltakere i forskjellige fag:
Her kan man se en oversikt over hvem som tar de fagene man har ansvar for og selv tar, og finne måter å kontakte disse på.
- Trenger man et LMS til dette?
Etter hva jeg kjenner til finnes det ingen andre muligheter for meg som student for å finne ut hvem som tar samme fag som meg. Problemet er at it´s learning ikke inneholder personers stud-brukernavn (og dermed e-postadresse). Dermed er denne funksjonen lite i bruk.

Mulighet til å opprette "diskusjonsforum" for hvert fag:
Dvs "diskusjoner" der alle som deltar i faget kan stille spørsmål og svare på andres spørsmål.
- Trenger vi et LMS til dette?
Dette er en god funksjon som kan stimulere til dialog mellom studenter og foreleser. Det er også greit implementert i it´s learning, så brukerterskelen er lav også for ikke-tekniske brukere til å opprette og bruke diskusjonsforumene. Dette betyr ikke at andre alternativer ikke finnes og nok kan tilpasses godt til samme bruk.

Mulighet til å opprette prosjekter der studenter kan samarbeide, dele filer etc.:
- Trenger man et LMS til dette?
Dette har en viss nytteverdi, det finnes mange studenter uten tekniske ferdigheter til å bruke grupper på stud-serveren, og dette er også en mye mer primitiv løsning.

Arkivering av gamle fag:
De fag man tidligere har hatt ligger tilgjengelige med alle notater og innleverte øvinger. Dette i motsetning til andre løsninger der fagets websider ofte "nullstilles" etter endt kurs.
-Trenger man et LMS til dette?
Dette er nok noe av det som er enklere å oppnå med et LMS enn på mange andre måter, men jeg tror så absolutt det skal være mulig å få det til ved hjelp av relativt enkle grep.

Kalender med dagens gjøremål:
Denne viser aktiviteter hver dag, forelesere kan legge inn informasjon om f. eks hver forelesning, eller når endringer oppstår.
- Trenger man et LMS for dette?
Etter hva jeg har forstått arbeides det med en ny internweb for NTNU (ref artikkel i Under Dusken i høst), der en av nyhetene var en kalender på innsida. Dermed virker det som om heller ikke dette er noe spesielt for et LMS. I tillegg kommer igjen problemet med at ikke alle fag bruker it´s learning. Av de som bruker it´s learning er det kun et fåtall som bruker kalenderfunksjonen. Jeg personlig bruker heller en timeplan (uka er gjerne lik fra den ene til den andre) og ser dermed ikke helt nytten av en slik kalender, men jeg ser at andre kan ha stor nytte av det.

Konkusjon: Ingen mirakelkur
Alt i alt er jeg ikke overbevist om at et LMS er en "mirakelkur" for "nettbasert læring". Slik som it´s learning brukes i dag har jeg inntrykk at det er 90% prosent som en meldingssentral, med masse medfølgende mikk-makk. Det at systemet ikke har helhetlig støtte og oppslutning gjør at det ikke helt fyller rollen det skal, kombineres dette med at det tilbyr funksjoner som går parallelt med andre og mer etablerte funksjoner (e-post) skjærer det meste seg.

Personlig husker jeg godt "skuffelsen" når jeg begynte på NTNU for 3 år siden og fant ut at det ble brukt et 3.dje parts system. Tenk bare på hvilke muligheter som ligger i "Innsida". Det beste eksempelet på dette er vel innloggingen til it´s learning, vi bruker ikke systemets egen innlogging fordi den er ansett som usikker(!).

For å ha det på det rene: Så lenge et LMS fungerer som forventet er det ingen store problemer knyttet til å bruke det, men det blir litt som å skulle kjøpe en potetskreller og ende opp med en kjøkkenmaskin som egentlig ikke fungerer. Det blir rett og slett for overkill å kjøre et LMS når de funksjonene det er ment å oppfylle godt kan gjøres på andre, enklere måter.

Jeg tror løsningen er å bygge opp et system basert rundt Innsida, hente innspill fra bla.a. Institutt for matematiske fag og IDI og lage en løsning som er skreddersydd for NTNU og holde seg til KISS-prinsippet (Keep It Stupidly Simple). Jeg tror på ingen måte et LMS er påkrevet, vi trenger en enkel og stabil måte for å ivareta oppgaver som meldingsgang og deling av dokumenter.

Atle F. Sveen
Student NTNU

 
 
    
 SEND INN LESERBREV TIL
 REDAKSJONEN >>>
 
 FLERE LESERBREV:
Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk (19.1 2010)
 
Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken (15.1 2010)
 
Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut? (13.1 2010)
 
Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK (30.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis (21.12 2009)
 
Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU” (15.12 2009)
 
Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva? (10.12 2009)
 
Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker (10.12 2009)
  Allan Krill: For mappa mi (14.12 2009)
 
Per Carlsen: Læresteder i klemme (7.12 2009)
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme (9.12 2009)
 
Odd W. Andersen: Saltkraftverk (30.11 2009)
 
Arkiv