LESERBREV Martin Ystenes: Kast ut Its learning!
(9.1.07, 00:05) ”Jeg vil derfor sterkt oppfordre NTNU om å enten skaffe et alternativ, å se seg om etter en helt annen plattform, eller å påpeke i klartekst overfor It's learning at man ikke lenger vil tillate at våre fag ikke er prioritert hvis de skal fortsette å ha dette markedet. Jeg vil anta at det finnes internasjonale systemer som klarer universitetenes behov bedre enn dette. Det er ikke sikkert at hjulet blir bedre av å bli oppfunnet på nytt, selv om det skjer i Norge.” Dette var avslutningen på et lengre innlegg jeg hadde på debattsidene i august. Før dette hadde jeg listet opp 14 ulike forhold jeg var misfornøyd med. Noen få av disse ble rettet ved at jeg ble fortalt hvordan jeg kan få det til. For de aller fleste problemene har ingen ting skjedd, de er fremdeles like uløste, selv om flere av dem som arbeider mot It's learning ved NTNU var med i debatten og følgelig må vite om problemene.
For å slå det helt fast: Vi er ikke er It's learnings primære målgruppe. Vi har hatt systemet i mange år, men ennå har de ikke klart noe så enkelt som å implementere vårt øvingssystem hvor en viss prosentandel av øvingene skal være godkjent. Systemet er så dårlig tilpasset våre behov at flere miljøer har brukt ressurser på å utvikle egne systemer. De må le godt av oss på It's–learning som får så mye penger og så mye reklame uten å gjøre jobben sin.
Kan noen tenke seg at en privat bedrift med milliardomsetning i år etter år ville akseptert et så mangelfullt system og en så uinteressert holdning fra leverandøren? Kan noen tenke seg at medier kan beskrive NTNUs forhold til It's–learning uten å bruke begrepet inkompetanse? Kan noen tenke seg at riksrevisjonen synes det er greitt å bruke så store ressurser på et system som kun er tilpasset andres behov og ikke vårt?
For å virkelig understreke sin arroganse overfor oss som kunder, så setter It's learning i gang en stor systemomlegging som tar en hel helg og avsluttes timer før våre studenter skal begynne på et nytt semester. Er det It's learning eller er det NTNU som avgjorde at det ikke var nødvendig å ta høyde for at det kunne oppstå problemer? Jeg hadde over 300 studenter i salen i dag. På fredag viste It's learning at jeg hadde 190 studenter, og det tallet står der fremdeles. Mange studenter har aldri kommet inn til faget slik at de kunne få informasjon jeg har lagt ut. De som er lagt inn kom for så vidt ikke inn de heller. Systemet har ikke vært oppe mange minuttene i dag. Har dette noe som helst med profesjonalitet å gjøre?
For ordens skyld: Etter oppgraderingen har ikke en eneste av de problemene jeg påpekte blitt rettet opp. Det er heller ingen fra It's learning som har kontaktet meg om problemene, og det er kanskje ikke så rart at ingen ting skjer når ingen ting skjer.
Så vidt jeg kan se har NTNU nå bare tre muligheter: 1) Bytte ut It's learning. 2) Sette så mye faglig og juridisk kompetanse, vilje og kraft på saken at its–learning forstår at de har kniven på strupen. 3) Fortsette å spre signalet at undervisning ikke er viktig nok for NTNU.
For fire måneder påpekte jeg problemene på de interne debattsidene, jeg lurer på hvor jeg skal påpeke det samme om fire måneder. Men har det haltet og skranglet i fire–fem år, så kan det sikkert halte og skrangle i et par år til. Eller ti. For å være helt ærlig så tror ti år er mer sannsynlig enn et par.
Martin Ystenes
Faglærer med 800 studenter og flere års frustrasjon med It's learning |