LESERBREV Dan Yngve Jacobsen: Arrogant om Its learning?
(14.1.07, 23:30) Som tilsvar til mitt innlegg om Its learning i Universitetsavisa utdyper Ove Kr. Haugaløkken sist fredag hvilke begrunnelser som ligger til grunn for NTNUs valg av det norske systemet Its learning. Jeg takker for et omfattende oppfriskingskurs, både redegjørelsen for NTNUs IKT-strategi og for Kvalitetsreformen generelt.
Nytt for meg var det imidlertid at man prioriterte å få en norsk leverandør. Dette har muligens sine fordeler, men hva skjedde så med anbudsrunden som skal sikre lavest mulig pris og høyest mulig kvalitet ved offentlige innkjøp? It's learning er, som Haugaløkken burde vite, heller ikke det eneste norske produktet i dette markedet. Jeg er sikker på at det her må være mer jeg har gått glipp av?
Dessverre registrerer jeg at jeg som bruker av systemet har begrenset rett til å uttale meg når jeg opplever mangler i funksjonalitet. Det er sikkert mange intensjoner, muligheter og evalueringer som er påtenkt.
Om dette tenker jeg vel per i dag at om man hadde fått dette på glid ville man også hatt konkrete svar og saklige argumenter å komme med i denne debatten. Å gå til personangrep på de som forsøker å stille spørsmål og formidle synspunkter på åpenbare svakheter ved systemet er en dårlig erstatning.
Jeg finner skjellig grunn til å minne Haugaløkken om at grunnlaget for all demokratisk virksomhet er fri meningsutveksling, og at det er like viktig at diskursen inneholder motargumenter. Ved universitetet er fri meningsutveksling en forutsetning for at kunnskap skal utvikles og fornyes og at forskere og andre ansatte skal kunne finne nye løsninger på kjente og ukjente problem.
Når Haugaløkken kaller meg arrogant fordi jeg stiller spørsmål ved hvilken pedagogisk kompetanse som har vært inne i etableringen av It's learning, leser jeg det slik at han nå ønsker å parkere et ubehagelig ordskifte. I beste fall er dette egnet til å forsure debattmiljøet.
Dan Yngve Jacobsen
Førsteamanuensis |