MENINGER:
 LESERBREV:
  Brynjulf Owren: Tidskrifter og papirforbruk
  Ivar A. Bjørgen: Retten til arbeid. Tanker omkring Brevik-saken
  Rigmor Austgulen: Morsmelk – over og ut?
  Soilikki Vettenranta: JULEGAVE MED BISMAK
  Odd W. Andersen: Smelting i Antarktis
  Berit Kjeldstad og Mads Nygård: ”Mens vi venter på NTNU”
  Allan Krill: For mappa mi
  Greta Aune Jotun: Jøder og arabere, hvem okkuperer hva?
  Bjørn K Alsberg: Å koke suppe på en spiker
  Bjørnar T Kvernevik: Svar: Læresteder i klemme
 

  NYHETSKLIPP
  Stempling: Tromsø innfører ikke
  Sett denne ørnen før?
  Fant jernalderens “missing link”
  130 universitetsansatte kan miste jobben
  Nytt forskningssenter for stamceller
  Skriver Svalbardbok
  Ny mastergrad i bærekraftig arkitektur
  To nye erstatningssaker
  Jerusalem Post: Boikottforslag vekker internasjonal fordømmelse
 

  BILDESERIER
  Immatrikuleringen 2009
  Festmøtet 2009
  Kreator 09
  Bildesymfoni
  Finanskrisen i pepperdeig
  Rocke-Pelle, Rocke-Olsen, swingskjørt og kvinnelige forelesere
  Badekarpadling 2008
  Karrieredagen 2008: Mett på twist
  Immatrikulering 2008
  Shell Eco-Marathon
  Se alle bildeseriene

 REDAKSJONEN:
Tips oss på:
tips@universitetsavisa.no

Ansvarlig redaktør:
Tore Oksholen

Kildehenvisning må benyttes ved kopiering av alt innhold fra dette nettstedet.
Avisas retningslinjer og redaksjon

 

NTNUs nye ansikt utad (30.1.07, 14:34)

Nå er den etterlengtede ansiktsløftingen for NTNUs nye nettsider endelig på plass!

HER ER RESULTATET: Informasjonsavdelingen og ITEA har stått bak en kostbar, men tiltalende ansiktsløfting: Nesten tre år har det tatt fra startskuddet for ny eksternweb gikk i mars 2004, og til søndagens lansering. Ikke alt har gått på skinner underveis, men nå er NTNU blitt svært presentable på nett. Ikke minst har de engelske sidene allerede høstet mye ros fra universitetskolleger i utlandet.
- Det er mange som har jobbet veldig intenst over lang tid for å få weben opp og stå, forteller en glad informasjonsdirektør Anne Katharine Dahl.

Et "maratonløp"
Hun er full av beundring for alle som har bidratt i dette maratonprosjektet – fra prosjektgruppen til de webansvarlige i enhetene.

- De har gjort en innsats langt utover det man kan forvente, erklærer Dahl, som hadde vanskelig for å krype til køys natt til mandag.

Etter at eksternweben kom på lufta søndag klokka 18, var infodirektøren så oppslukt av surfingen på de nye nettsidene, at hun ikke klarte å kople seg fra datamaskinen.

- Det var så mye spennende på weben, er forklaringen på at Dahl kom litt søvndrukken på jobb mandag morgen. Da ventet til gjengjeld gratulasjoner fra informasjonsavdelinger landet rundt.

PRISER PROSJEKTDELTAKERNE: - Som leder for styringsgruppen må jeg bare uttrykke hvor imponert jeg er over den jobben som er lagt ned i webprosjektet – dette har vært en kjempedugnad! smiler en storfornøyd informasjonsdirektør, Anne Katharine Dahl. Nå diskuterer hun nye prosjekter som er i startgropa med prosjektleder Kristin Selvaag fra IT-seksjonen(t.h.).
Fortsatt rom for forbedringer
Dahl og prosjektleder Kristin Selvaag fra ITEA presiserer at det er fortsatt en stor jobb som venter med forbedringer, men nå har NTNU kommet langt på vei i retning målet.

For selv om det til tider har lugget litt med de tekniske løsningene, har målet vært klart hele tiden:

- Det sto veldig tidlig klart for styringsgruppa for webprosjektet at vi måtte prioritere mellom mange målgrupper. Det strategiske valget vi foretok, var å satse på potensielle studenter, sier Dahl.

- Vi som jobber med info til daglig vet at dersom en skal forsøke å tjene alle universitetets mange målgrupper samtidig, blir resultatet oftest løsninger man bare blir halvveis fornøyd med. Derfor er nå NTNUs vindu mot omverden i langt større grad enn tidligere rendyrket som en rekrutteringsportal, forklarer Dahl.

Bedre internasjonal profilering av NTNU
Det andre hovedmålet som lå til grunn for eksternwebprosjektet, var ønsket om å bygge merkevaren NTNU, både nasjonalt og internasjonalt.

- Ved hjelp av weben skal vi vise at vi allerede er internasjonalt fremragende på mange områder. En sentral plass på de engelske nettsidene er viet våre beste forskningsmiljøer, avslutter informasjonsdirektøren, som igjen presiserer at nettsidene nå er inne i en fase hvor man skal luke bort feil og legge inn enda mer spennende innhold.

RETTER OPP FEIL: Tilbakemeldingene fra brukerne på universitetet har tikket inn med jevne mellomrom til web@adm.ntnu.no. Bård Fjeldaas (t.v.), Bjørg Danielsen og Kyrre Myrbostad i Informasjonsavdelingen, samt et dusin gode hjelpere og utviklere ved IT-seksjonen, justerer weben fortløpende.
Fungerer bra
Nå har altså nettsidene stått på egne ben i halvannen arbeidsdag. Universitetsavisa spurte noen av webutviklerne i prosjektet hvordan de opplever at eksternweben fungerer.

- Vi jobber nå med å få stabilisert løsningen som vi har levert, sier Bård Fjeldaas, som er IT-konsulent i Informasjonsavdelingen.

- Det har vært en god porsjon frustrasjon underveis, og det vil sikkert være mer å plukke på etter hvert som vi nå får et bedre overblikk over hvordan ting fungerer. Men de som sitter med eksternwebansvaret i enhetene rundt om i organisasjonen er flinke til å si fra, sier førstekonsulent Bjørg Danielsen, som sitter vis-à-vis Bård i det åpne landskapet som webfolket i Informasjonsavdelingen besitter.

- De drar virkelig lasset sammen med oss, for de vet bedre hva som mangler enn vi gjør. Nå har vi endelig fått en samlet oversikt over NTNUs virksomhet inn i ett helhetlig uttrykk, tilføyer Danielsen.

Stor ryddejobb
Fjeldaas mener at noe av det beste med den nye weben er at man nå har fått en skikkelig opprydding på innholdssiden:

- Det er aktuelle saker og fersk informasjon som ligger ute nå. Vi har fått luket bort sider som ikke har blitt oppdatert på årevis, forklarer web-konsulenten.

- Bildeprofilen er også helhetlig, og vi har brukt virkelige studenter, ikke fotomodeller, opplyser Bjørg, som også er meget godt fornøyd med de nye engelske nettsidene.

Den største forandringen er imidlertid studieinformasjonen, er de to enige om.

- Tidligere hadde fakultetene, studieavdelingen, instituttene og internasjonal seksjon alle sine egne sider med informasjon om studieprogrammer. Nå er alt dette samlet under én fane, og dermed lettere å orientere seg i for eksterne brukere, avslutter Danielsen og Fjeldaas.

Tekst og foto: Kenneth Stoltz